Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpninglängre löpsteg
You need to log in to create posts and topics.

> Personligen har jag svårt att förstå hur det kan vara mer effektivt att inte rulla på hälen. Jag kan nästan känna att jag kan liksom hänga lite mer i luften om jag rullar på foten. Men sen e ju också benen rejält framför kroppen när jag sätter i foten,

Det behöver det inte göra - det finns inget exceptionellt onaturligt med att ta i med hälen först även om foten accelererar bakåt vid landning, faktum är att det är ungefär vad som händer i praktiken vid en neutral fotisättning. En ren framfotsisättning ä

Öff cörse! Tänk så logiskt det kan vara ibland (H:)

Ja Roberts inlägg var en ögonöppnare. Så jag kommer inte att springa fortare om jag börjar springa på framfoten, man jag kommer att börja springa på framfoten om jag springer fortare (vilket jag iofs. inte har styrkan till än). Hepp!

Kloka ord av Robert (igen)

det onaturliga med att springa på hälarna är att det inte finns nån stötupptagning i dem. vilket det finns i foten

Tack för rosorna 🙂

...men jag skulle vilja lyfta fokus från framfotsisättningen en aning, poängen är inte att börja springa på tå och dra på sig vadproblem. Mycket riktigt hamnar vid längre distanser/lägre hastigheter landingen mera på mellanfoten. Det

Jag springer inte än utan joggar bara och dessutom _väldigt_ långsamt.

Jag har dock en naturlig framfotsisättning, vilket verkar vara rätt ovanligt. Innan jag drog på mig en drös skador höll jag ett betydligt högre löptempo och även då använde jag enbart

Jag tycker Fredrika har flera poänger, och jag menar absolut inte att man inte ska jobba alls med löpteknik - är man seriöst intresserad av löpträning så är löpskolning ett lika naturligt inslag i veckoschemat som både distanspass och intervallträning; vi

Jag vet inte Robert, jag som högst ordinär och genomsnittlig motionslöpare tycker mig ha haft enorm nytta av att skola om mitt löpsteg, det har både berikat träningen rent nöjesmässigt och att kroppen mår bättre särskilt efter längre pass. Alldeles bortse