Quote from Funbeat user on 15 June 2008, 10:32Med mycket mängd i varierande fart samt fartlek kan man komma väldigt nära sin löparpotential. För att nå ända fram så behövs IV och backe. Men det sistnämda kan man vänta flera år med från att man börjat springa.
Med mycket mängd i varierande fart samt fartlek kan man komma väldigt nära sin löparpotential. För att nå ända fram så behövs IV och backe. Men det sistnämda kan man vänta flera år med från att man börjat springa.
Quote from Funbeat user on 15 June 2008, 12:10Patrik: Du kan gå in på http://www.teamfakta.se/ och läsa mer om det han skriver om, jag tycker det är en riktigt bra och intressant sida. Kanske kan räta ut några av dina frågetecken?
Patrik: Du kan gå in på http://www.teamfakta.se/ och läsa mer om det han skriver om, jag tycker det är en riktigt bra och intressant sida. Kanske kan räta ut några av dina frågetecken?
Quote from Funbeat user on 15 June 2008, 12:22Godiva: Att träna inför ultra eller maraton skiljer sig väldigt mycket från att träna för andra distanser. Du tränar absolut inte på samma sätt inför 5km som 4mil. Därav min fråga om det kategoriska uttalandet.
Du måste fråga dig vilken effekt du vill up
Godiva: Att träna inför ultra eller maraton skiljer sig väldigt mycket från att träna för andra distanser. Du tränar absolut inte på samma sätt inför 5km som 4mil. Därav min fråga om det kategoriska uttalandet.
Du måste fråga dig vilken effekt du vill up
Quote from Funbeat user on 15 June 2008, 12:36Men om jag inte läste fel vill Matilda ha bättre kondition och tränar inte nödvändigtvis för någon distans alls (vilket är klokt i mina ögon för då låser hon sig inte i en modell eller ett tänk), eller?
Men om jag inte läste fel vill Matilda ha bättre kondition och tränar inte nödvändigtvis för någon distans alls (vilket är klokt i mina ögon för då låser hon sig inte i en modell eller ett tänk), eller?
Quote from Funbeat user on 15 June 2008, 12:47Nej du läste rätt.
Frågan är vad man menar med bättre kondition. Menar du bättre syreupptagningsförmåga, lägre vilopuls, bättre mjölksyretolerans och snabbare ben så är inte enbart långlöpning den effektivate metoden. Utan en variation av konditionsträn
Nej du läste rätt.
Frågan är vad man menar med bättre kondition. Menar du bättre syreupptagningsförmåga, lägre vilopuls, bättre mjölksyretolerans och snabbare ben så är inte enbart långlöpning den effektivate metoden. Utan en variation av konditionsträn
Quote from Funbeat user on 15 June 2008, 12:47Mjo, jag springer främst för att det är kul och för att jag vill ha bättre kondition, ja, men jag strävar även efter att springa milen på 50-55 minuter denna sommaren (springer på 60 min nu) Men det är det enda 🙂
Mjo, jag springer främst för att det är kul och för att jag vill ha bättre kondition, ja, men jag strävar även efter att springa milen på 50-55 minuter denna sommaren (springer på 60 min nu) Men det är det enda 🙂
Quote from Funbeat user on 15 June 2008, 12:55Matilda: Då skulle jag rekommendera att du blandar dina långpass med några pass där du kör ditt maxtempo på milen minus 10-20 sekunder (dvs i ditt vall ett 5:40 tempo) i en kilometer (mellan 800-2km brukar vara standard) för att sedan vila i dryga minuten
Matilda: Då skulle jag rekommendera att du blandar dina långpass med några pass där du kör ditt maxtempo på milen minus 10-20 sekunder (dvs i ditt vall ett 5:40 tempo) i en kilometer (mellan 800-2km brukar vara standard) för att sedan vila i dryga minuten
Quote from Funbeat user on 15 June 2008, 13:01Patrik: Jag tror Matilda är fullständigt kapabel att komma fram till hur hon vill göra själv, oavsett vilka modeller vi föredrar eller tycker om (både du, jag och Peter). Jag tycker inte det är fel att folk stiger fram och skriver "Detta fungerar för mig"
Patrik: Jag tror Matilda är fullständigt kapabel att komma fram till hur hon vill göra själv, oavsett vilka modeller vi föredrar eller tycker om (både du, jag och Peter). Jag tycker inte det är fel att folk stiger fram och skriver "Detta fungerar för mig"
Quote from Funbeat user on 15 June 2008, 13:12"för att bli snabbare måste du springa intervaller".
Jag vet inte om jag gjort just det här uttalandet. Vad jag säger är att en varierad träning är effektivare en monoton träning. Förr eller senare når du en platå om du använder samma träning hela tiden.
"för att bli snabbare måste du springa intervaller".
Jag vet inte om jag gjort just det här uttalandet. Vad jag säger är att en varierad träning är effektivare en monoton träning. Förr eller senare når du en platå om du använder samma träning hela tiden.
Quote from Urban Nilsson on 15 June 2008, 14:15Jag har ingen bra teori att luta mig mot, tyvärr. Endast erfarenhet och den säger två saker:
Ja, jag blev snabbare när jag tränade intervaller. Inget snack om den saken. Korta distanser är det väl också utslagsgivande för. Jag avskydde det dock. Få gilla
Jag har ingen bra teori att luta mig mot, tyvärr. Endast erfarenhet och den säger två saker:
Ja, jag blev snabbare när jag tränade intervaller. Inget snack om den saken. Korta distanser är det väl också utslagsgivande för. Jag avskydde det dock. Få gilla