Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningLöpare bör stärka knäna
You need to log in to create posts and topics.

Om man inte gillar borzovhopp, skulle boxhopp kunna vara en mer skonsam övning. Dels kan man använda båda benen, dels landar man högre än man startar så det blir ingen kraftig stöt. (Jag menar då inte varianten där man studsar upp och ner flera gånger i

Ok, borzov-förklaringen var lite bättre. Jag läste för övrigt "hoppa upp" i första förklaringen som "hoppa upp (på bänken)". Dvs, vristen på bänken, sedan hoppa baklänges upp på bänken och samtidigt upp med höften... Tur att det inte var så konstig övning

Det var några år sedan Borzov var i stöt.

Sylvia. Håller med.

Mina rörelser i sakta mak utan hopp och viktpålägg har gjort att jag fått mindre ont.
För tillfället har jag inte ont alls.

Fått höra att snälla rörelser under långa tider bygger upp ledvätskan i knäna.
Rätt eller fel?

På mig ha

Borzov är ukrainare, inte ryss.
Sådana detaljer är mycket viktiga..
Det är ungefär som att påstå att Sean Connery är engelsman.

Vilken fadäs! Jag korrigerar omedelbart.

??????? Lars!
Man vet ju aldrig om det är någon ukrainare som läser denna tråden och tar illa upp.. 😉

Tack för all info och alla synpunkter. Jag tar det mesta till mig men gallrar lite :-).
Jag ska i alla fall testa nu över vintern med lite rehabövningar för knäna och se om det kan leda till smärtfria knän till nästa löpsäsong.

Om inte leder och senor kan "stärkas", vad exakt menar man då när man säger att "det tar ett tag för leder och senor att vänja sig" ?

Körde grymt mycket knäböj med fria vikter (världens bästa styrkeövning) på gym innan jag på allvar började med löpning. Aldrig haft problem med vare sig knän eller rygg. Vill ju gärna tro att det finns ett samband 😉