Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningLöparkurser oetiska
You need to log in to create posts and topics.

Hmm...

Om man googlar "bra löpteknik" får man drösvis med träffar. T.ex kan man på många ställen läsa att effektiviteten blir lidande av att man säckar ihop i axlarna, dunkar ner hälen långt framför kroppen, slänger runt med armarna, sjunker ner i halvsi

Ja, visst finns det många som påstår att det är bra/dåligt att göra si eller så. Finns det något stöd för dessa påstående inom idrottsforskningen?

Mikael Forström. (t+)
Krister Svensson. (t+)

Jag funderar på om man inte borde införa obligatorisk löputbildning av barn strax efter att de börjat gå? Som det nu är springer de ju runt helt okontrollerat i åldrarna 1 - 6 år. Resultatet är att de flesta växer upp till notoriska hällöpare (http://www.

Och det var inlägget som till sist fick mig att gå ur löpgruppen - suck.

Det gör de ju inte, första steget borde vara att slita datorn ur händerna på ungarna och kasta ut dem i lekparken innan det är för sent isf...

"- Det er helt tydelig at mosjonister av eldre årgang løper mer naturlig, bedre og penere enn yngre årganger. D

Gnäll inte på svenska barn.
Var i Frankrike i helgen på ett 24H med familjeanknytning. Tror säkert det var 100 barn. Snarare fler.
Vi sprang bl. a. runt en en "american handegg"-plan. Kanongräs. Hur många barn var barfota? Noll som jag såg.
Löptekniken

Om det är så lätt att springa och man inte behöver instruktör/tips/råd/instruktion för att bli bättre på det, hur kommer det sig då att friidrottsklubbarna lägger ned tid på löpteknik, löpstyrka osv? Om det bara hade varit för löparna att ut och springa f

Är det bara oetsikt om pengar är inblandade? Klubbträningar där det ingår löpskoleövningar är ju "gratis" förutom medlemsavgiften.
I så fall är jag som klubbtränare en av de där oetiska skurkarna.

Du är inte bara oetisk Krister utan delvis skyldig om någon av klubbens löpare blir skadad.