Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningLöpband vs banor inomhus
You need to log in to create posts and topics.

Jag skulle gissa att det är väldigt svårt att få till ett optimalt 3000 meterslopp på löpband om man inte provar ett antal ggr.
På löpbanan får man draghjälp av medlöpare + adrenalinet. Speciellt mellan 1000-2500 meter kan det vara tungt att hålla farten

Intressant att läsa era svar. Jag hade förstås hoppats på en samstämmig kör av: "Åh, det kommer att gå minst två minuter snabbare på bana."

Jag tror att det mentala talar till banornas fördel. Men på måndag får vi som sagt var svaret. 🙂

Man brukar väl säga att löpband med 1 - 1½ % lutning motsvarar fast underlag i tid? med variation beroende på löpbandet förstås

Jag har samma erfarenhet som Marcus, att löpband är märkbart tyngre. Och då menar jag inte (enbart) mentalt, utan främst fysiskt. Jag vet inte varför.

Varm luft och avsaknad av kylande fartvind borde bidra, men även jämfört med en sommardag verkar det

Värme/ingen vind gör att hjärtat får jobba lite mer - pulsen går upp 5 slag eller så i onödan. men det gäller ju värme utomhus också.

Det som gör den stora skillnaden för mig är att jag har svårt att slappna av på löpbandet. Och löpning handlar mycket om att slappna av. Jag försökte springa ett intervallpass på 5x3 km på bandet en gång. Om jag inte minns fel lyckades jag genomföra en he

Jag har både joggat och intervalltränat utomhus under solgassande 30-gradiga sommardagar. Visst var pulsen mycket högre, kanske tio slag i detta fallet, men känslan har ändå inte varit så jobbig. (Sen dess har jag knappt använt pulsmätaren längre, men d

Jag springer en del på löpband på två olika gym. Det ena är det brutalvarmt på och det andra har AC i löpbanden som blåser sval luft. Jag har märktbart högre puls på det förstnämnda och ska jag klara av att göra stordåd är det nr 2 som gäller.

Jag är motionär och en medelmåtta i löpning och mina erfarenheter är att bandet är mycket lättare. Jag har sprungit milen strax under 45 på bandet och det skulle jag aldrig klara ute i det fria. Men jag är en snigel jämfört med många andra och drar man up

Det är likadant för den här snigeln. Jag springer milen ca 2 min snabbare på band än ute.