Quote from Funbeat user on 16 December 2011, 13:24Bandet har fördeln att man får hjälp med att hålla tempo.
Springer man ute är det lätt att tappa koncentrationen och då svajjar tempot.
Bandet har fördeln att man får hjälp med att hålla tempo.
Springer man ute är det lätt att tappa koncentrationen och då svajjar tempot.
Quote from Funbeat user on 16 December 2011, 14:22Min erfarenhet är att det är lättare att hålla tempo på ett band för mig som amatör - till en viss gräns. Börjar det gå fort så att steglängden börjar bli rejäl så börjar ytan man springer på kännas väldigt liten och ganska mycket huvudbry går åt att inte
Min erfarenhet är att det är lättare att hålla tempo på ett band för mig som amatör - till en viss gräns. Börjar det gå fort så att steglängden börjar bli rejäl så börjar ytan man springer på kännas väldigt liten och ganska mycket huvudbry går åt att inte
Quote from Funbeat user on 16 December 2011, 14:48För mig går det mycket tyngre på löpband. Ute håller jag ett crusing tempo på 5:40 men på löpband måste jag anstränga mig för att hålla det tempot.
För mig går det mycket tyngre på löpband. Ute håller jag ett crusing tempo på 5:40 men på löpband måste jag anstränga mig för att hålla det tempot.
Quote from Funbeat user on 16 December 2011, 16:47Många löpband är aldrig kalibrerade efter leverans och då är det svårt att jämföra.
Många löpband är aldrig kalibrerade efter leverans och då är det svårt att jämföra.
Quote from Funbeat user on 17 December 2011, 16:07Om man ställer cykeln på bandet då? Då borde man ju få hastigheten?
Fast det beror ju på hur löpbandet är konstruerat. Är det en pulsgivare på bandet så behöver inte hastigheten kalibreras. Tror jag.
Om man ställer cykeln på bandet då? Då borde man ju få hastigheten?
Fast det beror ju på hur löpbandet är konstruerat. Är det en pulsgivare på bandet så behöver inte hastigheten kalibreras. Tror jag.
Quote from Funbeat user on 17 December 2011, 17:27Jag har erfarenhet som jag tror är generell.
På mitt löpband satte jag en Garmin GSC-10 hjulsensor på den bakre, icke-drivna rullen. Jag sprayade en fläck på bandet och mätte bandets längd noga med ett måttband.
Sen satte jag fart på bandet, 15km/h och s
Jag har erfarenhet som jag tror är generell.
På mitt löpband satte jag en Garmin GSC-10 hjulsensor på den bakre, icke-drivna rullen. Jag sprayade en fläck på bandet och mätte bandets längd noga med ett måttband.
Sen satte jag fart på bandet, 15km/h och s
Quote from Funbeat user on 17 December 2011, 22:08Då vill jag påstå att den konstruktören inte var någon hejare på reglerteknik...
Då vill jag påstå att den konstruktören inte var någon hejare på reglerteknik...
Quote from Funbeat user on 17 December 2011, 22:33Den regleralgoritmen är betydligt knepigare än man först kan ana...
En snabb PD-regulator för vinkelhastighet + en distansintegrator + en långsam PI-regulator för distanskorrigering. Eller hur skulle du göra?
Störningarna kommer stötvis och ska korriger
Den regleralgoritmen är betydligt knepigare än man först kan ana...
En snabb PD-regulator för vinkelhastighet + en distansintegrator + en långsam PI-regulator för distanskorrigering. Eller hur skulle du göra?
Störningarna kommer stötvis och ska korriger
Quote from Funbeat user on 17 December 2011, 22:34okej, då skrev jag det en gång till. Kalibrera löpband:
Mät bandet, markera start/mål punkt med en tejpremsa och rulla och mät bandet ett varv.
Kör lite olika hastigheter och räkna antal varv/minut. Räkna (m/min) och kolla hur väl det stämmer med angive
okej, då skrev jag det en gång till. Kalibrera löpband:
Mät bandet, markera start/mål punkt med en tejpremsa och rulla och mät bandet ett varv.
Kör lite olika hastigheter och räkna antal varv/minut. Räkna (m/min) och kolla hur väl det stämmer med angive
Quote from Funbeat user on 17 December 2011, 22:38Frida, läste du vad jag skrev?
Frida, läste du vad jag skrev?