Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningLöpbandsnovis som stapplar...
You need to log in to create posts and topics.

Jag har sprungit i snart 2 år, men tidigare hållt mig utomhus oavsett väder. Nu har jag gjort en försiktig löpbandsdebut (2 försök), men tycker inte alls att det känns bra.

Första gången tror jag att jag fegade med hastigheten och på nåt vis sprang snab

Jag får (nästan) alltid ont i benhinnorna varje år jag börjar springa på löpband. Det är en hemsk värk, men om man bara står ut så försvinner den efter bara några få pass. Det är bytet av underlag som gör att benen protesterar.

Jag har alltid 1 % lutning

Fast om löpbandet tvärstoppar när du sätter i foten måste det väl betyda att du sätter ner hälen framför knäet och därmed får den där bromsande effekten? Det kan man göra ute också, fast man skrynklar ju inte asfalten framför sig direkt då, utan det som h

Jo löpsteget kändes ju onekligen fel. Verkar ju lite skrämmande om jag "bromsar" mig på det sättet ute också...
Det får bli nya försök - och försök till ananlys...

Låt nån titta på och bedöma steget när du springer på bandet. Har du inte tillgång till nån kompetent person i din närhet kan du kanske filma dig och skicka till nån?

Jag springer på löpband minst 2 ggr i veckan under vinterhalvåret. Men Lena har rätt i att det tar några pass inann man vant sig vid den annorlunda tekniken.

Man måste ha lite positiv lutning (1-2%) för att få ett naturligt löpsteg.

Jag skulle rekommen

Istället för att filma och analysera kan du ju börja med att helt enkelt testa att korta löpsteget och se hur det känns.

Du kanske är som jag - som tar onödigt långa och tunga steg. Jag borde träna på att "springa på äggskal", jag vet, men det är ju så j

Jag ska faktiskt försöka filma. (Har ingen videokamera men tror att filmningsfuntionen i vanliga digitalkameran kan duga...stativ har jag...). Jag tror ändå att mitt löpsteg i verkliga livet är ganska bra...men nåt lustigt händer ju när jag försöker mig p

Ett enklare sätt är att gå in på Runners Store och be nån i personalen att titta på hur du springer på deras löpband. Så länge du köper nåt så hjälper de säkert till.

Jag har också en fråga angående löpband. Jag har lagt vissa av mina pass inomhus på gymmet det dagar det är snorhalt ute (verkligen isgata). Inte ens dubbade skor hjälpte för att få nåt frånskjut.

De gånger jag kört har jag försökt köra pass som jag inte