Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningLöpbandsnovis som stapplar...
You need to log in to create posts and topics.

Först trodde jag att du drev med oss. 4 min/km på maxlutning i uppåt 60 min. Jag är förvånad att du BARA har ont i knäna efteråt.

Sedan såg jag att du har tränat riktigt hårt under perioder och gjort bra tider på tävlingar. Men jag är ändå säker på att

Tack för att du kollade bakgrundsfakta Patrick, för jag höll på att dåna och trodde det var felskrivet... 🙂

Har också kört timmespass med konstant max lutning i fixerat 4-tempo. Tyckte de funkade fint, men man ska nog inte bli förvånad om man får nån känning här och där, det blir ju ensidigt värre för muskler som bara utför sådant arbete högst momentant under m

Tolkar jag det rätt så är Alpine-programmet inte 15º och i maxfart helt tiden, utan man sätter bara parametrarna/ramarna för passet.
Misstänker att det inte så ofta eller nånsin programmet kör 15º OCH maxfart samtidigt, eller?
Sprang ett liknande progra

det är sant att det inte är maxfart och maxlutning på bandet hela tiden utan istället justeras farten mellan ~10km/h vid maxlutning upp till maxfart vid 5 graders lutning. Dock är passet väldigt tungt.

Hade man klarat att springa på i 4min tempo i 15 g

"...klått dählie och gänget i vo2max kapacitet..."

Det tror jag inte. Upplever bandlöpning som rejält mycket enklare än utomhus. En fråga som brukar diskuteras med jämna mellanrum, och som brukar förklaras med okalibrerade band. Fast jag tvivlar på det f

Tror nog det var skrivet med glimten i ögat mer än ett konstaterande. Jag håller med om att löpband känns enklare, men även oändligt mycket tristare (tyceker jag).
Jag springer nog hellre sakta på ishala gator än på bandet, men alla är olika.

VO2max säge

Jag tycker också att det går lättare att springa fort på löpband än ute. Jag tror att det delvis är psykologi. Bandet tvingar en att hålla uppe hastigheten även när man får ont. Om man vill få ut extra träningseffekt kan man öka lutningen. Jag kör 2% motl

Nån som kommer ihåg fysiken kanske kan flika in med lite kunskap på området?
Hur mycket enklare är det att springa på band jämfört med utomhus egentligen?
Om man för enkelhetens skull jämför löpning på helt flackt underlag.
Det tycker iaf jag vore lite i

Det finns en ganska intressant studie i ämnet här:
http://gih.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2:498