Quote from Funbeat user on 5 November 2009, 13:59Ok, det är tydligen bara jag i hela världen som tycker det är (fysiskt) jobbigare att springa på löpband än fast mark.
Ok, det är tydligen bara jag i hela världen som tycker det är (fysiskt) jobbigare att springa på löpband än fast mark.
Quote from Catharina Brattlin on 5 November 2009, 14:28Nej Lars, Du är inte ensam om det. Jag tycker likadant! 🙂
Nej Lars, Du är inte ensam om det. Jag tycker likadant! 🙂
Quote from Funbeat user on 5 November 2009, 14:35En fart på t.ex. 4 min/km motsvarar en fartvind på lite drygt 4 m/s om man inte springer på band, så för att inte känna av nåt luftmotstånd måste man ha mer än 4 m/s medvind. Det är den situationen man efterliknar på ett löpband.
En fart på t.ex. 4 min/km motsvarar en fartvind på lite drygt 4 m/s om man inte springer på band, så för att inte känna av nåt luftmotstånd måste man ha mer än 4 m/s medvind. Det är den situationen man efterliknar på ett löpband.
Quote from Funbeat user on 5 November 2009, 14:52Tack Sylvia! 🙂
Det skulle vara intressant att se lite siffror på hur mycket fartvinden påverkar.
Vad jag vet, är luftmotståndet proportionellt mod kvadraten på hastigheten. Inom sprintgrenar anses att en vind på ±1 m/s inte påverkar mycket (till och m
Tack Sylvia! 🙂
Det skulle vara intressant att se lite siffror på hur mycket fartvinden påverkar.
Vad jag vet, är luftmotståndet proportionellt mod kvadraten på hastigheten. Inom sprintgrenar anses att en vind på ±1 m/s inte påverkar mycket (till och m
Quote from Jonny Persson on 5 November 2009, 14:56Lars, jag har också svårt att springa på löpband. Känns som jag har en tröskelfart på typ 4.45/km när jag springer band. I mitt fall är det för att jag har så svårt att springa avslappnat på bandet.
Lars, jag har också svårt att springa på löpband. Känns som jag har en tröskelfart på typ 4.45/km när jag springer band. I mitt fall är det för att jag har så svårt att springa avslappnat på bandet.
Quote from Funbeat user on 5 November 2009, 15:03Micke - det är ett nog så jobbigt program ändå!
Micke - det är ett nog så jobbigt program ändå!
Quote from Funbeat user on 5 November 2009, 15:08"The energy cost of overcoming air resistance in track running may be 7.5% of the total energy cost at middle distance speed and 13% at sprint speed."
http://jp.physoc.org/content/213/2/255.abstractOch vad är "middle distance speed"? Kanske 7 m/s? Här
"The energy cost of overcoming air resistance in track running may be 7.5% of the total energy cost at middle distance speed and 13% at sprint speed."
http://jp.physoc.org/content/213/2/255.abstract
Och vad är "middle distance speed"? Kanske 7 m/s? Här
Quote from Funbeat user on 5 November 2009, 17:28Det är klart att det är enklare på bandet än utomhus. Tänk bara på bandet så fortsätter bandet löpa i samma hastighet hela tiden. När du springer på bandet hindras alltså inte din fart när du är luftburen. Utomhus stoppar vinden din fart men du måste ocks
Det är klart att det är enklare på bandet än utomhus. Tänk bara på bandet så fortsätter bandet löpa i samma hastighet hela tiden. När du springer på bandet hindras alltså inte din fart när du är luftburen. Utomhus stoppar vinden din fart men du måste ocks
Quote from Catharina Brattlin on 5 November 2009, 17:36Det är väl inte alls klart att det är lättare på löpband? Om man bortser från vinden?
Min upplevelse är att jag blir mer trött i kroppen på löpband, eftersom löpsteget är så förbenat statiskt och enformigt, vilket tröttar ut musklerna mer än om jag behöv
Det är väl inte alls klart att det är lättare på löpband? Om man bortser från vinden?
Min upplevelse är att jag blir mer trött i kroppen på löpband, eftersom löpsteget är så förbenat statiskt och enformigt, vilket tröttar ut musklerna mer än om jag behöv
Quote from Elias Engqvist on 5 November 2009, 18:37Udda är bäst!
Udda är bäst!