Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningLöpning med hund?
You need to log in to create posts and topics.

vad roligt att så många springer med sin hund oberoende av ras! Jag tror det beror mer på individen än rasen, endel vill springa och endel inte. Sele är för övrigt bäst tycker jag när man springer med hund, då blir hundens rörelser mer naturliga än om den

Hej! Jag har en blandras mellan labb och liten münsterländer. Han springer gärna med mig 5-10 km. Han är så ivrig i början men jag får lugna ner honom för jag vet att han tröttnar på slutet. Har sprungit i 4:45-fart men det är lite för snabbt. Bättre med

Jag har börjat så smått att springa tillsammans med min blandis (labbe, vorsteh & S. Husky). Men än har vi inte kommit så långa sträckor (mest beroende på att jag har tappat all min kondis under sommaren) men vi jobbar jättemycket på att han ska springa "

Jag springer sällan med min hund, en mellanpinscher på 4 1/2 år. De få gånger hon hänger med ut så går jag några km med henne först så hon får göra sitt, och sen blir det en relativt lugn tur då hon inte gillar att springa särskilt snabbt.
Jag vet inte om

Manuel: Det är inte omöjligt att hon är otränad. Kanske du kan börja med att ta henne med på dina lugnare pass, och gradvis öka tempot på "hennes" pass efterhand?

Jens: Det märkliga är att då hon springer bredvid cykeln, t ex på väg till Ribbans hundfält så är det oftast en jäkla fart på henne. Men säkert har det med hennes träning också att göra, eller motivation. Hon får ju inte så mycket ut av att kuta runt park

En förklaring till hennes beteende skulle ju kunna vara att det inte är så långt till hundfältet (vet inte om det är så?), så att hon orkar springa på max dit, medan hon hinner bli ordentligt trött under en träningsrunda. Fast det är ju inte omöjligt att

Gissar att det är 5-6km till hundfältet så det är ungefär så långt jag springer med henne. Dessutom springer hon runt där i 1-2h och sen samma väg tillbaka. Dock inte lika entusiastiskt på hemvägen 😉

Jag gissar att hon bara ogillar löpning utan belöning

Låter rimligt. Där jag sprang med min hund fanns det inga hundfält, så hon fick nöja sig med det hon fick. Hade kanske varit annorlunda om hon hade haft valmöjlighet 🙂

Säkert. Min skulle välja rastgården varje dag, framför löpning. Det är ju inte så att jag måste ha med henne så oftast stannar hon faktiskt hemma. Löpträningen för min del blir också bättre utan vovven så det är egentligen win-win även om det hade varit k