Quote from Funbeat user on 29 July 2009, 11:30om skillnad i mäns och kvinnors bmi, så har jag sett att en del rekommendationer ger samma bmi för män och kvinnor andra säger ca 19-24 för kvinnor och ca20-25 för män, exakt hur de motiveras vet jag inte. Har man bara studerat dödlighet i olika åldrar ko
om skillnad i mäns och kvinnors bmi, så har jag sett att en del rekommendationer ger samma bmi för män och kvinnor andra säger ca 19-24 för kvinnor och ca20-25 för män, exakt hur de motiveras vet jag inte. Har man bara studerat dödlighet i olika åldrar ko
Quote from Funbeat user on 29 July 2009, 23:08Fast innan BMI "fanns" så fanns någon grundregel om att normalvikt för kvinnor var längden-110 och för män längden-100.
Antar att det baseras på att män "normalt" har mer muskelmassa, inte att män bör ha högre fett%...
Fast innan BMI "fanns" så fanns någon grundregel om att normalvikt för kvinnor var längden-110 och för män längden-100.
Antar att det baseras på att män "normalt" har mer muskelmassa, inte att män bör ha högre fett%...
Quote from Funbeat user on 30 July 2009, 00:24Tror inte det har med dödligheten att göra, de som har lågt kaloriintag lever ju längre. Eller det kanske bara gäller för råttor, vet inte säkert. Orkar och hinner inte googla så mycket heller. Här är en gammal artikel om det iaf: http://www.dn.se/opinion
Tror inte det har med dödligheten att göra, de som har lågt kaloriintag lever ju längre. Eller det kanske bara gäller för råttor, vet inte säkert. Orkar och hinner inte googla så mycket heller. Här är en gammal artikel om det iaf: http://www.dn.se/opinion
Quote from Funbeat user on 30 July 2009, 00:28Vi kanske glider från ämnet, men har man inte börjat se midjemått mer som en riskfaktor än BMI?
Ang. tumregeln 3 s per minut och kg så skulle jag gärna få in ålder och en träningsfaktor också men det kanske är att ta det lite långt.
Det måste väl ändå v
Vi kanske glider från ämnet, men har man inte börjat se midjemått mer som en riskfaktor än BMI?
Ang. tumregeln 3 s per minut och kg så skulle jag gärna få in ålder och en träningsfaktor också men det kanske är att ta det lite långt.
Det måste väl ändå v
Quote from Funbeat user on 30 July 2009, 10:38Jo, det har du rätt i.
"Midja-stusskvot: Normalvärde: Män under 1,0 och kvinnor under 0,85. Stussomfånget mäts som den största omkretsen runt skinkorna. Midja-stusskvoten är bättre på att förutse hjärt-kärlsjukdom än BMI." (FASS)
Jo, det har du rätt i.
"Midja-stusskvot: Normalvärde: Män under 1,0 och kvinnor under 0,85. Stussomfånget mäts som den största omkretsen runt skinkorna. Midja-stusskvoten är bättre på att förutse hjärt-kärlsjukdom än BMI." (FASS)
Quote from Funbeat user on 30 July 2009, 18:46Själv tror jag i alla fall att den fysiska aktiviteten har betydligt större relevans än vare sig omkrets eller kvot för midja och stuss när det gäller hjärt-kärlsjukdomar.
Själv tror jag i alla fall att den fysiska aktiviteten har betydligt större relevans än vare sig omkrets eller kvot för midja och stuss när det gäller hjärt-kärlsjukdomar.
Quote from Catharina Brattlin on 30 July 2009, 18:53Det tror faktiskt jag också. Samt andra riskfaktorer som långvarig stress och sömnproblem, rökning, kost och ärftlighet.
Det senaste jag läste var att nu ska man dessutom mäta magens HÖJD! Man lägger sig ner på rygg, lägger en bok på magen och mäter med
Det tror faktiskt jag också. Samt andra riskfaktorer som långvarig stress och sömnproblem, rökning, kost och ärftlighet.
Det senaste jag läste var att nu ska man dessutom mäta magens HÖJD! Man lägger sig ner på rygg, lägger en bok på magen och mäter med
Quote from Funbeat user on 30 July 2009, 19:03Och vad klassas som normal maghöjd?
Och vad klassas som normal maghöjd?
Quote from Funbeat user on 30 July 2009, 19:13Jag vet bara vad jag läst, och BMI kritiseras av flera anledningar och det med rätta. Annars skulle varenda hockeyspelare vara fet, och även om några av dem säkert är rund så är ingen av dem feta.
BMI kan definitivt läggas åt sidan som kliniskt och epid
Jag vet bara vad jag läst, och BMI kritiseras av flera anledningar och det med rätta. Annars skulle varenda hockeyspelare vara fet, och även om några av dem säkert är rund så är ingen av dem feta.
BMI kan definitivt läggas åt sidan som kliniskt och epid
Quote from Catharina Brattlin on 30 July 2009, 19:24"Bokmetoden" mäter det farliga fettet mellan inälvorna. Andra fettmätningsmetoder mäter enbart själva underhudsfettet. Allt enligt forskare på KI, som studerat drygt 4000 män och kvnnor.
Män ska ha mindre än 22 cm maghöjd, och kvinnor mindre än 20 cm.
S
"Bokmetoden" mäter det farliga fettet mellan inälvorna. Andra fettmätningsmetoder mäter enbart själva underhudsfettet. Allt enligt forskare på KI, som studerat drygt 4000 män och kvnnor.
Män ska ha mindre än 22 cm maghöjd, och kvinnor mindre än 20 cm.
S