Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningLöpskoning
You need to log in to create posts and topics.

Jag stukade foten så illa att jag gick på kryckor i tre månader och då var jag ändå glad att jag inte bröt nacken. Redskapsgymnastik är livsfarligt.

Problemet med skolidrotten tror jag är att det fokuserar på fel sak: att bli bäst. Hoppa högst eller längst. Springa fortast. Göra flest mål (vem ville stå i mål, det var ju enda platsen du garanterat inte gjorde mål ifrån...) osv.

Egentligen borde fokus

jag är målvakt i fotboll och jag har gjort mål som målvakt

Undantaget som bekräftar regeln, poängen var dock att skoidrotten fokuserar på fel saker...

Varför kan inte skolidrotten bara fokusera på att få eleverna till att röra på sig och att helst osså uppskatta det?!

Efter 9 grundskole år där min dotter har hatat idrotten (och skolkat från den) har hon nu äntligen börjat ändra inställning, detta tack

Fokus i alla skolämnen är väl att eleverna ska bli bra i det ämnet?

Skolidrotten var i så fall det ämnet som minst fokuserade på att vi skulle bli bra. Skolidrotten var för oss upplagd så att vi skulle i princip pröva på alla möjliga sorters idrotter ty

Det fula är inte att somliga är bra, det fula är att de som är mindre duktiga får stå och titta på.

Lärarna tvingar inte någon att stå och titta på. Tvärtom så på alla lektioner som jag har besökt har lärarna gjort allt för att få med även de som inte vill.

Gerda, jag satt precis och skrev ett sånt svar, men blev urloggad. (#)

Jag tycker precis som Du. Skolans idrott ska inte ens fokusera på att elever ska bli bättre i någon idrott. De ska uppmuntra elever till rörelse. Väcka deras intresse för olika idrott

Annica: det du skrev om betygen förundrade mig. Menar du att den som förbättrar sig mest i ett ämne ska ha högsta betyget?

Ska t.ex. den sämsta eleven i en klass kunna få bättre betyg än den som alltid har alla rätt i matematik dvs aldrig förbättrar sig.