Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningLöpskoning
You need to log in to create posts and topics.

Har fyra barn och tre av dem har bromsats i matematiken.

En av dem blev tom förbjuden att räkna på lektionerna i högstadiet. Han och en till kille fick heller inte ägna sig åt något annat ämne så de började givetvis att prata och störde då lektionen. Vi

Henrik: att bromsa avsåg jag att hindras från att få lära sig mer. Att få hjälpa andra däremot är ett bra sätt att få tillämpa sina kunskaper på och är helt OK samt även lärorikt.

Har inget som helst med elitism att göra.

Jo, lite elitism är det när man bölar över att man inte når upp till sin kapacitet pga att det finns en massa dåliga i klassen också.

Vem har bölat om att man inte når upp till sin kapacitet för att det finns dåliga i klassen? Helt obegripligt påstående.

Det handlar om att skolan bromsar de som är duktiga och inte följer läroplanen att alla ska få utveckla sig efter sin förmåga.

Hur

Håller med Krister där faktiskt. Duktiga elever som har lätt för sig att lära, oavsett ämne, borde få fortsätta lära sig mer även när de nått terminens mål. Elever som är duktiga brukar för det mesta vara hyfsat självgående, det handlar alltså inte så myc

Annica (t+)

Nu har jag inte tid att delta i den här intressanta debatten på ett tag. Ska ut och löpträna. Jag är ännu inte så bra att någon skolfunktionär stoppar mig vid motionsspåret. 😉

>Vem har bölat om att man inte når upp till sin kapacitet för att det finns dåliga i klassen? Helt obegripligt påstående.

Det var jag som sa det, och det är min uppfattning att det i mångt och mycket handlar om böl. Skolan handlar om så otroligt mycket

Jag tycker du har fel i att specialklasser skulle vara enda sättet. Jag är övertygad om att elever som tillåts läsa själv också inser att de inte kan få lika stort stöd som de elever som ännu inte nått sina mål. Elever är inte dumma. Ett stort flertal av

Annica, allt det du beskriver har jag redan upplevt i skolan, så vad är det som gör att eleverna idag bromsas?

Jag tror som Henrik att friare undervisning framför allt gynnar de starka eleverna. Precis som på gympalektionerna där jag gömde mig i ett hörn för att inte visa upp mina tillkortakommanden drar sig elever undan på lektioner där de känner sig usla och res