Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Staffan, det spelar ingen roll om vi betraktar gravitationen eller reaktionen från marken som den framåtdrivande kraften. Det väsentliga är att lägesenergin omvandlas till en rotationsrörelse som flyttar tyngdpunkten framåt, eller i dagligt tal att man fa

"Gravitationen kan beskrivas som två komponenter - en i radiens (käppens) riktning och en vinkelrätt mot käppen"

EDIT: Och detta gäller dessutom bara om käppen står helt i tyngdkraftens riktning, dvs rakt upp/ned.

Visst, men den (vinkelrätt mot käppen)

Det här gäller även när käppen lutar, då är den vinkelrätta komponenten inte noll. Den är lika mycket framåt som den radiella komponenten är bakåt.

Klas: Nej, gravitationen pekar rakt nedåt. Alltid. Den har ingen komponent i framåtriktningen. Det är ganska grundläggande så jag förstår inte varför du vill hävda motsatsen.

Att vi faller framåt är det nog ingen som argumenterar mot. Men när vi springer

Jag ska erkänna att jag inte har orkat läsa hälften av alla inlägg, så jag skriver antagligen samma sak som många andra redan har skrivit.

Om man vill visualisera att man dras framåt av tyngdkraften (eller den elektromagnetiska kraften eller svart magi v

Staffan,

"Att vi faller framåt är det nog ingen som argumenterar mot. "

Bra, då är vi överens. Det är det enda som diskussionen handlar om egentligen.

"Men när vi springer vill vi ju inte falla till marken. Vi vill, i medel, färdas framåt jäms med mark

Pontus: "Man kan för all del komma en bit framåt genom att använda sig av den lägesenergi man har när man står upp, men det är precis det man vill undvika när man springer."

Pontus, man kan inte undvika det. Om du läser mina inlägg så kommer du att lära

Jag började springa 14 år gammal 1952.
Har gått i skola dessutom.

Har en liten fråga:
Hur många cm ( kanske mm ) pratas det om när ni diskuterar att tyngdpunkt bör/måste höjas?

Hittills har det gått väldigt bra att "smyga" fram när man sprungit.

Minsta

Faller gör vi framåt/nedåt alltså!

Men Klas, om du utnyttjar den fallande rörelsen så måste du skjuta på bakåt med foten för att motverka den framåtrotation som kroppen fått. Och skjuter du på bakåt så kommer du att accelerera om det inte finns andra kra

Kan inte undvika det? Menar du att det inte skulle gå att förflytta sig framåt utan att förlora lägesenergi? Du borde lätt kunna komma på ett motexempel själv.

Du kanske blandar ihop tröghet och gravitation. Tröghet är inte någon kraft, utan ett fenomen