Quote from Elias Engqvist on 13 February 2010, 09:53För att markkontakten inte ska vara bromsande måste foten röra sig bakåt med minst samma hastighet som man själv rör sig framåt. (Frånskjut?)
För att markkontakten inte ska vara bromsande måste foten röra sig bakåt med minst samma hastighet som man själv rör sig framåt. (Frånskjut?)
Quote from Funbeat user on 13 February 2010, 10:11"För att markkontakten inte ska vara bromsande måste foten röra sig bakåt med minst samma hastighet som man själv rör sig framåt. (Frånskjut?)"
Foten rör sig väl inte under markkontakten (om det inte är halt)?
"För att markkontakten inte ska vara bromsande måste foten röra sig bakåt med minst samma hastighet som man själv rör sig framåt. (Frånskjut?)"
Foten rör sig väl inte under markkontakten (om det inte är halt)?
Quote from Elias Engqvist on 13 February 2010, 10:20Ok, i förhållande till kroppen, fast bakåt 😉
Ok, i förhållande till kroppen, fast bakåt 😉
Quote from Funbeat user on 13 February 2010, 12:49Christer: "För att markkontakten inte ska vara bromsande måste foten röra sig bakåt med minst samma hastighet som man själv rör sig framåt. (Frånskjut?) "
Det där är inget man behöver tänka på. Precis som Sven skriver så stannar foten när man sätter ned
Christer: "För att markkontakten inte ska vara bromsande måste foten röra sig bakåt med minst samma hastighet som man själv rör sig framåt. (Frånskjut?) "
Det där är inget man behöver tänka på. Precis som Sven skriver så stannar foten när man sätter ned
Quote from Funbeat user on 13 February 2010, 13:40"Däremot ska man undvika att sparka framåt i landningen. Det är ett vanligt fel, som beror på att den bakre foten släpar efter. Då kommer man reflexmässigt att sträcka fram den främre foten för att hålla balansen (som i ett svanhopp)."
Mycket intressant!
"Däremot ska man undvika att sparka framåt i landningen. Det är ett vanligt fel, som beror på att den bakre foten släpar efter. Då kommer man reflexmässigt att sträcka fram den främre foten för att hålla balansen (som i ett svanhopp)."
Mycket intressant!
Quote from Funbeat user on 13 February 2010, 13:54Däremot ska man undvika att sparka framåt i landningen.
skriver Klas.
Stämmer säkert för viss typ av löpning,
men de som springer längre än långt de "sparkar" gärna framåt.En typ av ultralöpare ( även marathon ) "blaar" ( fötterna är svagt vinklade utå
Däremot ska man undvika att sparka framåt i landningen.
skriver Klas.
Stämmer säkert för viss typ av löpning,
men de som springer längre än långt de "sparkar" gärna framåt.
En typ av ultralöpare ( även marathon ) "blaar" ( fötterna är svagt vinklade utå
Quote from Funbeat user on 13 February 2010, 13:58Jag påstår inte att sprintmekanik nödvändigtvis har med långdistanslöpning att göra, men i alla fall:
"the muscles mainly responsible for forward propulsion in full speed sprinting are the hamstrings, the glutaeus maximus and the adductor longus."
http:
Jag påstår inte att sprintmekanik nödvändigtvis har med långdistanslöpning att göra, men i alla fall:
"the muscles mainly responsible for forward propulsion in full speed sprinting are the hamstrings, the glutaeus maximus and the adductor longus."
http:
Quote from Elias Engqvist on 13 February 2010, 13:59Klas: Vad Sven menade (antar jag) var att om inte foten halkar så rör den sig inte jämfört med marken då den har markkontakt. Däremot måste man röra foten bakåt jämfört med kroppen i samma fart (eller snabbare) som kroppen rör sig framåt annars kommer mar
Klas: Vad Sven menade (antar jag) var att om inte foten halkar så rör den sig inte jämfört med marken då den har markkontakt. Däremot måste man röra foten bakåt jämfört med kroppen i samma fart (eller snabbare) som kroppen rör sig framåt annars kommer mar
Quote from Funbeat user on 13 February 2010, 14:09Christer: "Däremot måste man röra foten bakåt jämfört med kroppen i samma fart (eller snabbare) som kroppen rör sig framåt annars kommer markkontakten att bromsa! Och jag säger inte att man måste tänka på det men så är det rent fysiskt! "
Som jag förklar
Christer: "Däremot måste man röra foten bakåt jämfört med kroppen i samma fart (eller snabbare) som kroppen rör sig framåt annars kommer markkontakten att bromsa! Och jag säger inte att man måste tänka på det men så är det rent fysiskt! "
Som jag förklar
Quote from Funbeat user on 13 February 2010, 14:12Håller med Christer (Edit: och Klas) här. Provade just att hänga i armarna med benen fritt hängande och "sprang i luften". Fötterna rörde sig bakåt vid den tänkta tidpunkten för mark-kontakt ung. rakt under kroppen.
Om man sprang och satte ner fötterna a
Håller med Christer (Edit: och Klas) här. Provade just att hänga i armarna med benen fritt hängande och "sprang i luften". Fötterna rörde sig bakåt vid den tänkta tidpunkten för mark-kontakt ung. rakt under kroppen.
Om man sprang och satte ner fötterna a