Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Markus skriver "effektiv löpteknik".

Jag är inte (i detta läge) speciellt intresserad av hastighet. Däremot av ekonomi (vad gäller uthållighet) samt att undvika skador.

Gäller samma principer?

Ok Markus. Jag blir bara glad om jag slipper läsa saker om vad jag tycker som inte stämmer 🙂

Mikael, vad gäller din fråga så skulle jag säga som så att det inte bara handlar om skador/snabbhet, utan även viss skillnad på fokus på bana och kortare lopp

Tack Fredrika! 🙂

Jag får inte din länk att funka.

edit http://www.bgMSanalys.se/ ska det tydligen vara!

Tja Mikael...annars så kan du ju bara fortsätta att kuta på så där lite sakta men lite mera så ordnar det sig då oxså.!;)

^^ Tack Kjell, men mina nördigare sidor kräver att förstå vad det är som händer. Och hur det kan påverkas... 😉

En sak som på sätt och vis kan användas som argument MOT mantrat om att undvika fotisättning framför kroppen är att man I PRINCIP borde kunna utnyttja muskelkraften bättre med en följsam fotisättning långt fram, men nervinklad framfot. Tanken är alltså a

Instämmer i Sven:s resonemang ovan, som jag faktiskt själv också funderat på. Teoretiskt borde det vara möjligt att skapa en bakåtriktad kraft, även framför kroppen. I praktiken känns det dock som att det mest blir svårt & jobbigt, utan att man tjänar någ

PS. Ursäkta att jag inte riktigt håller mig till trådskaparens intresse av "effektivast i ett uthållighetsperspektiv" (istället för kortare & snabbare) samt vilken teknik som har minst skaderisk.

Ska jag istället komma med ett svar (en gissning) säger j

Markus, jag ser verkligen ingen anledning att försöka skjuta sig framåt, annat än i början av ett sprintlopp.

I varje steg man tar så faller man framåt, vare sig man vill det eller inte, så snart kroppens tyngdpunkt är framför foten.

Det är inget flum e

Njäae... lätt lutning framåt har man mycket riktigt för att det annars är svårt att ta sig framåt, men det är TACK VARE att man skjuter ifrån med en kraft bakåt som man undviker att falla framåt.