Quote from Funbeat user on 2 July 2009, 08:08Michael Johnson lutade väll nästan bakåt eller så var det en synvilla med hans kroppskonstitution?
Michael Johnson lutade väll nästan bakåt eller så var det en synvilla med hans kroppskonstitution?
Quote from Funbeat user on 2 July 2009, 08:17Tror inte förslaget att luta sig mot en vägg är rätt sätt att testa om man kan "dra sig framåt" istället för att enbart "skjuta på" bakifrån. Om jag står upp och sträcker fram foten och sätter den på en matta så kan jag DRA mattan närmare mig. Tänker mig
Tror inte förslaget att luta sig mot en vägg är rätt sätt att testa om man kan "dra sig framåt" istället för att enbart "skjuta på" bakifrån. Om jag står upp och sträcker fram foten och sätter den på en matta så kan jag DRA mattan närmare mig. Tänker mig
Quote from Funbeat user on 2 July 2009, 08:18Synvilla. Han sköt fram höften mycket mer än övriga löpare och kunde därför ha rakt upprätt kropp istället för framåtlutad men ändå ha kroppens tyngdpunkt framför benen.
Synvilla. Han sköt fram höften mycket mer än övriga löpare och kunde därför ha rakt upprätt kropp istället för framåtlutad men ändå ha kroppens tyngdpunkt framför benen.
Quote from Funbeat user on 2 July 2009, 09:45Markus, kan du förklara varför man ska undvika att falla framåt?
Om man vill ha ett skonsamt och snabbt löpsteg så ska man undvika att skjuta ifrån. Skälet att skonsamhet och snabbhet bygger på samma teknik är att båda handlar om att bromsa så lite som m
Markus, kan du förklara varför man ska undvika att falla framåt?
Om man vill ha ett skonsamt och snabbt löpsteg så ska man undvika att skjuta ifrån. Skälet att skonsamhet och snabbhet bygger på samma teknik är att båda handlar om att bromsa så lite som m
Quote from Funbeat user on 2 July 2009, 10:50För det gör ont när man landar på asfalten.
Man ska ju inte falla någonting, lutningen framåt ska bibehållas hyfsat konstant tack vare att man skjuter ifrån bakåt. Skjuter man inte ifrån bakåt DÅ faller man framåt. Ända ner i asfalten.
Tänk dig att du b
För det gör ont när man landar på asfalten.
Man ska ju inte falla någonting, lutningen framåt ska bibehållas hyfsat konstant tack vare att man skjuter ifrån bakåt. Skjuter man inte ifrån bakåt DÅ faller man framåt. Ända ner i asfalten.
Tänk dig att du b
Quote from Funbeat user on 2 July 2009, 11:18Jo jag blir lite förvirrad när ni säger att man ska ha tyngdpunkten framför fötterna. Om man har tyngdpunkten framför främsta tån (och inte accelererar) så kommer man köra näsan i marken... iofs så är det en viss accceleration i varje steg, men för längre
Jo jag blir lite förvirrad när ni säger att man ska ha tyngdpunkten framför fötterna. Om man har tyngdpunkten framför främsta tån (och inte accelererar) så kommer man köra näsan i marken... iofs så är det en viss accceleration i varje steg, men för längre
Quote from Funbeat user on 2 July 2009, 11:23När kroppens tyngdpunkt är framför första foten så faller man framåt genom hela steget ända tills man sätter ned andra foten för att avsluta fallet. Man har då en rörelseenergi framåt som gör att tyngdpunkten snabbt passerar andra foten så man får ett nyt
När kroppens tyngdpunkt är framför första foten så faller man framåt genom hela steget ända tills man sätter ned andra foten för att avsluta fallet. Man har då en rörelseenergi framåt som gör att tyngdpunkten snabbt passerar andra foten så man får ett nyt
Quote from Funbeat user on 2 July 2009, 11:27Erik, i varje steg så börjar man med foten framför kroppens tyngdpunkt och avslutar med foten bakom. Så är det för alla löpare och gångare oavsett teknik.
Erik, i varje steg så börjar man med foten framför kroppens tyngdpunkt och avslutar med foten bakom. Så är det för alla löpare och gångare oavsett teknik.
Quote from Funbeat user on 2 July 2009, 11:30Men vid fotisättningen så kommer foten att sättas i strax framför eller möjligtvis precis i tyngdpunkten (om man utnyttjar den lilla accelerationen), eller hur?
EDIT: det svarade du på medans jag frågade 😉
Men vid fotisättningen så kommer foten att sättas i strax framför eller möjligtvis precis i tyngdpunkten (om man utnyttjar den lilla accelerationen), eller hur?
EDIT: det svarade du på medans jag frågade 😉
Quote from Funbeat user on 2 July 2009, 12:26"Man behöver inte skjuta ifrån för att ta sig framåt."
Vilken kraft är det då som driver tyngdpunkten
vinkelrätt mot tyngdkraften? OBS: att tyngdkraften
alltså är riktad rakt neråt (om någon nu hade glömt).
"Man behöver inte skjuta ifrån för att ta sig framåt."
Vilken kraft är det då som driver tyngdpunkten
vinkelrätt mot tyngdkraften? OBS: att tyngdkraften
alltså är riktad rakt neråt (om någon nu hade glömt).