Quote from Funbeat user on 2 July 2009, 14:17Mycket intressant studie! Jag som lekman ser direkt att treans huvud hoppar upp- och ner i höjdled runt 15 cm medan vinnarens huvud hoppar knappt (?) 10 cm. Och om detta sker vid varje steg under fyra mil så snackar vi energiförluster och belastning för t
Mycket intressant studie! Jag som lekman ser direkt att treans huvud hoppar upp- och ner i höjdled runt 15 cm medan vinnarens huvud hoppar knappt (?) 10 cm. Och om detta sker vid varje steg under fyra mil så snackar vi energiförluster och belastning för t
Quote from Funbeat user on 2 July 2009, 14:23Intressanta filmer, själv tycker jag båda har ett ganska snyggt löpsteg, segraren verkar ha aningen kortare kontakttid men vad gäller guppandet så guppar bådas huvud upp och ned i ungefär samma utsträckning. Men även om trean *skulle* ha ett tveksamt löps
Intressanta filmer, själv tycker jag båda har ett ganska snyggt löpsteg, segraren verkar ha aningen kortare kontakttid men vad gäller guppandet så guppar bådas huvud upp och ned i ungefär samma utsträckning. Men även om trean *skulle* ha ett tveksamt löps
Quote from Funbeat user on 2 July 2009, 14:39Kondition och styrka är ännu viktigare än teknik för att springa fort. Svensken skulle säkert springa fortare med bättre teknik.
De afrikanska löparna har genomgående bättre teknik än de europeiska.
Inte så konstigt att de springer fortare och till syne
Kondition och styrka är ännu viktigare än teknik för att springa fort. Svensken skulle säkert springa fortare med bättre teknik.
De afrikanska löparna har genomgående bättre teknik än de europeiska.
Inte så konstigt att de springer fortare och till syne
Quote from Funbeat user on 2 July 2009, 14:41Det kan tilläggas att det skiljde 7 minuter i tid mellan ett och trean. Ganska mycket.
Det kan tilläggas att det skiljde 7 minuter i tid mellan ett och trean. Ganska mycket.
Quote from Funbeat user on 2 July 2009, 14:49Och? Det skilde tre minuter mellan Said och sexan Phillip Bandawe, som är både afrikan och har ett elegant löpsteg. Jag tycker du gör det lätt för dig när du delar upp världen i afrikanska (tekniskt fulländade) löpare och europeiska (tekniskt undermåliga)
Och? Det skilde tre minuter mellan Said och sexan Phillip Bandawe, som är både afrikan och har ett elegant löpsteg. Jag tycker du gör det lätt för dig när du delar upp världen i afrikanska (tekniskt fulländade) löpare och europeiska (tekniskt undermåliga)
Quote from Funbeat user on 2 July 2009, 14:51Förväxla inte löpteknik med löpekonomi. För att springa snabbt behöver man en bra motor (syreupptag i muskler mm) och en bra löpekonomi. Vad jag vet finns det inga direkta krav på löpteknik. Löpare som springer "snyggt" kan ha dålig löpekonmi och löpare s
Förväxla inte löpteknik med löpekonomi. För att springa snabbt behöver man en bra motor (syreupptag i muskler mm) och en bra löpekonomi. Vad jag vet finns det inga direkta krav på löpteknik. Löpare som springer "snyggt" kan ha dålig löpekonmi och löpare s
Quote from Funbeat user on 2 July 2009, 15:14Robert, det går förstås inte att bevisa att det finns en bästa teknik.
Men jag tycker det finns många indicier som pekar på det.
Det finns som sagt rationella mekaniska förklaringar till att man som ettan ska lyfta foten mot rumpan så snart som möjligt
Robert, det går förstås inte att bevisa att det finns en bästa teknik.
Men jag tycker det finns många indicier som pekar på det.
Det finns som sagt rationella mekaniska förklaringar till att man som ettan ska lyfta foten mot rumpan så snart som möjligt
Quote from Funbeat user on 2 July 2009, 15:29Klas: Kul & bra med filmer... 🙂
Men den avgörande skillnaden som jag noterar handlar inte alls om hur man drar upp foten mot rumpan eller inte, den aspekten ser jag fortfarande som ganska ointressant och mer något som sker per automatik. Fokus bör ligg
Klas: Kul & bra med filmer... 🙂
Men den avgörande skillnaden som jag noterar handlar inte alls om hur man drar upp foten mot rumpan eller inte, den aspekten ser jag fortfarande som ganska ointressant och mer något som sker per automatik. Fokus bör ligg
Quote from Funbeat user on 2 July 2009, 15:53Jag tycker Magnus gör det lite för lätt för sig... Det handlade om konkreta tips och det finns mycket bra i denna tråd om det. Ihop med tråden om kadens ( http://www.funbeat.se/discussion/show.aspx?ThreadID=455667 ) så skulle jag som själv är förhållandev
Jag tycker Magnus gör det lite för lätt för sig... Det handlade om konkreta tips och det finns mycket bra i denna tråd om det. Ihop med tråden om kadens ( http://www.funbeat.se/discussion/show.aspx?ThreadID=455667 ) så skulle jag som själv är förhållandev
Quote from Funbeat user on 2 July 2009, 18:00Har Kipketer och hans kollega dålig teknik med eftersläpande bakben?
Bild:www.oztrack.com/kip2.JPG
Har Kipketer och hans kollega dålig teknik med eftersläpande bakben?
Bild:www.oztrack.com/kip2.JPG