Quote from Funbeat user on 2 July 2009, 12:34Tyngdkraften (eller snarare tyngdkraftsfältet) är väl definitionen på nedåt i dessa sammanhang (även om en GPS i princip skulle kunna ha en något annorlunda åsikt om vad nedåt innebär)
(miljöskadad, pappa är geofysiker med gravimetri som specialitet)
Tyngdkraften (eller snarare tyngdkraftsfältet) är väl definitionen på nedåt i dessa sammanhang (även om en GPS i princip skulle kunna ha en något annorlunda åsikt om vad nedåt innebär)
(miljöskadad, pappa är geofysiker med gravimetri som specialitet)
Quote from Funbeat user on 2 July 2009, 12:36Sven: Det råder lite begreppsförvirring här. När det ibland sägs att man inte behöver eller ska "skjuta ifrån" när man springar så handlar det om att man inte _medvetet_ eller _aktivt_ skjuter ifrån. Tanken, precis som Klas säger, är att det frånskjut som
Sven: Det råder lite begreppsförvirring här. När det ibland sägs att man inte behöver eller ska "skjuta ifrån" när man springar så handlar det om att man inte _medvetet_ eller _aktivt_ skjuter ifrån. Tanken, precis som Klas säger, är att det frånskjut som
Quote from Funbeat user on 2 July 2009, 12:39Sven, det räcker med att stå upprätt. Det går åt kraft för det, men inte särskilt mycket. När man säger "skjuta ifrån" så brukar man mena att man sträcker ut lederna i fot och ben, vilket kräver betydligt mer kraft.
Sven, det räcker med att stå upprätt. Det går åt kraft för det, men inte särskilt mycket. När man säger "skjuta ifrån" så brukar man mena att man sträcker ut lederna i fot och ben, vilket kräver betydligt mer kraft.
Quote from Funbeat user on 2 July 2009, 12:42Jag tänker aktivt på var jag landar (försöker landa under kroppen) och hur skjuter ifrån. Att jag aktivt tänker på hur jag skjuter ifrån resulterar inte i att jag skjuter ifrån "kraftigare" för den skull så någon lägre frekvens blir det inte. Syftet är me
Jag tänker aktivt på var jag landar (försöker landa under kroppen) och hur skjuter ifrån. Att jag aktivt tänker på hur jag skjuter ifrån resulterar inte i att jag skjuter ifrån "kraftigare" för den skull så någon lägre frekvens blir det inte. Syftet är me
Quote from Funbeat user on 2 July 2009, 12:45Spännande. 🙂
Jag ska exeperimentera nästa gång jag ger mig ut. Dvs imorgon - idag är det vila på schemat!
Spännande. 🙂
Jag ska exeperimentera nästa gång jag ger mig ut. Dvs imorgon - idag är det vila på schemat!
Quote from Funbeat user on 2 July 2009, 12:53En grej som kan vara tänkbart för den halv-seriöse (men som ändå har en klar Geek-varning) är att be nån videofilma sitt eget löpsteg. Som dom antagligen gör på kommersiella löpstudios och som jag vet att man gör vid t.ex. teknikträning inom speedskating
En grej som kan vara tänkbart för den halv-seriöse (men som ändå har en klar Geek-varning) är att be nån videofilma sitt eget löpsteg. Som dom antagligen gör på kommersiella löpstudios och som jag vet att man gör vid t.ex. teknikträning inom speedskating
Quote from Funbeat user on 2 July 2009, 13:06Markus, det är riktigt att det kräver tillvänjning.
Du frågar Varför ska man fokusera på att lyfta foten?
Det viktigaste jobbet man ska göra rent mekansikt som löpare, bortsett från att hålla sig upprätt, är att föra fram den bakomliggande foten så att
Markus, det är riktigt att det kräver tillvänjning.
Du frågar Varför ska man fokusera på att lyfta foten?
Det viktigaste jobbet man ska göra rent mekansikt som löpare, bortsett från att hålla sig upprätt, är att föra fram den bakomliggande foten så att
Quote from Funbeat user on 2 July 2009, 13:14Markus: Det finns flera tankar med att fokusera på att snabbt dra foten (inte benet) upp i riktning mot rumpan/höften. En är att ett eftersläntrande bakben drar ner kadens och leder till att det främre benet sätt ner längre framför kroppen. Ett annat har
Markus: Det finns flera tankar med att fokusera på att snabbt dra foten (inte benet) upp i riktning mot rumpan/höften. En är att ett eftersläntrande bakben drar ner kadens och leder till att det främre benet sätt ner längre framför kroppen. Ett annat har
Quote from Funbeat user on 2 July 2009, 13:55Som fd "sprinter" så håller jag med Markus. Man fokuserar på fotisättningen. Aktiv (förspänd fot med tårna uppåt) fotisättning, under/bakom (beroende på var i loppet man befinner sig) kroppen.
Fotlyftet (hälkicken) kommer naturligt med riktig isättning o
Som fd "sprinter" så håller jag med Markus. Man fokuserar på fotisättningen. Aktiv (förspänd fot med tårna uppåt) fotisättning, under/bakom (beroende på var i loppet man befinner sig) kroppen.
Fotlyftet (hälkicken) kommer naturligt med riktig isättning o
Quote from Funbeat user on 2 July 2009, 14:05Videoanalys är jättebra.
Jag gjorde de här filmerna från Stockholm Marathon, där man kan jämföra vinnaren med bäste svensk som kom trea.
http://www.youtube.com/watch?v=h7fFFYFnsz8
http://www.youtube.com/watch?v=eMcQlzIeGnI
Om man tittar noga, pausa gä
Videoanalys är jättebra.
Jag gjorde de här filmerna från Stockholm Marathon, där man kan jämföra vinnaren med bäste svensk som kom trea.
Om man tittar noga, pausa gä