Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningLöpteknik?
You need to log in to create posts and topics.

Hur löper man tekniskt rätt? Vad bör man i stora drag tänka på?

Har verkligen fastnat för det här med att vara ute i spåret men kommit på att jag bara maler på utan att tänka. Fömodligen helt galet 🙂

*ska man löpa så runt som möjligt?
*Hur ska andninge

I korta drag: Många snabba steg är bättre än få långsamma och överdrivet långa steg. Med andra ord, upp med stegfrekvensen, 90-100 isättningar per fot och minut är ett bra område att ligga i för de flesta. Nästa grej är hållningen. Sträck på dig och fram

Springa utan att tänka låter väldigt bra. Troligen gör kroppen rätt automatiskt. Åtminstone brukar min göra det. 😀

Här kan du läsa om lite löpteknik.
http://www.stadium.se/traningstips/kondition/fa-upp-farten-med-ratt-lopteknik

Sen är löpskolning aldrig fel:
http://www.marathon.se/webbtv/

Krister. (t+)

Har sprungit i 50 år utan att tänka mer än att det varit kul att komma ut.

2 skador under 50 år. ( Intervall + 5K med 90-böjar )
Man får garanterat fler om man börjar laborera med sin kropp.

Runt?

Med bra teknik ska alla rörelser vara precis i löpriktningen. Inga vridningar av överkroppen eller pendlingar som roterar

Jag tänker väldigt mycket när jag springer. Löser en del problem då.

Per S.

Kanske därför jag ej brytt mig om sättet att springa.
Helt otroligt vad hjärnan kan göra om man slipper fokusera på än det ena än det andra.

Friheten att springa + friheten att tänka.

Det finns två sorters människor: Dels de som tror att kroppen gör rätt av sig själv vid löpning, och dels de som tror man kan förbättra tekniken aktivt.

Man kan också dela upp människor i två andra grupper: De som väljer joggingskor efter hur mycket de v

Jakob, ett annat tips skulle kunna vara att ta kontakt med din lokala friidrotts- och/eller orienteringsklubb. Och genom dom få konkreta förslag på dina frågor.

Själv tycker jag att det är utvecklande att då och då springa tillsammans med andra.

Å andra