Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningLöpteknik?
You need to log in to create posts and topics.

Det där med skjuta fram höften har jag inte fått kläm på ännu. Min partner har sagt det en massa gånger och jag tänkter "jaja jag vet". Men sedan fick jag se mig själv springa på video och blev förskräckt. Jag hade liksom höften bakåt hela tiden, nästan s

@ Per

Musse springer bra mycket snyggare än Szalkai tycker jag, sen kanske Szalkai sprang snyggare i sina glansdagar. Han flaxar dessutom mycket med armarna vilket inte verkar vara så löpekonomiskt.

Frågan är då om Musses stil är bättre eller bara snygg

Ann. Du har joggat 22 minuter senaste 60 dagarna.

Patrik. Du verkar få bättre pers. än mig desto längre sträckan är. Stå på. Ge gärna ultra en chans. 😉

För båda. Plus andra. Varför ej testa att fokusera stenhårt på en enda sak en eller några gånger ni

Vad gäller hållningen, skjuta fram höften osv, så tror jag det är fel tillfälle att öva på det när man springer. Vårt sittande liv gör oss väldigt försvagade kring höften. Man behöver träna upp bålstabiliteten. Core-pass på friskis & svettis, eller övning

K-G: javisst. Jag refererade till i somras och tidigare säsonger då jag har sprungit betydligt mer än så, ca 3 löppass i veckan.

Klas: Jag tror du är inne på rätt spår.

@Patrik: och min poäng är att man kan vara rätt bra fast det inte ser så perfekt ut. Typ bäst till och med... 😉

@KG: Rätt skönt att bara springa för att det är så skönt, roligt, lustfyllt att springa. Eller hur?

@alla som säger just 180bpm: Hur många o

Per: Helt klart kan ju inte alla ha samma bpm eftersom vi är olika. Så då är frågan hur olika det optimala är. Det finns nog inget svar från forskning här. I princip är det bättre ju högre bpm man har. Om man bortser från diverse ineffektivitet i våra kro

Här finns lite resonemang och mätningar kring stegfrekvens, om än inte fullt så vetenskapligt:

Stride rate: training and coaching implications

Lars P.
När jag sprang varierade min steghastighet under loppen, såvida det ej var 1.000 meter eller kortare.
Vid längre lopp så fann jag ( + andra ) att det ej var så dumt att ändra löphastigheten. Oftast innebar det att hastigheten ökades. Kanske bara

Mer diskussion, som inte heller är överdrivet vetenskaplig.

"McGregor’s research also suggests that any conscious effort to practice a universal standard of good form is far more likely to do harm than good."

http://running.competitor.com/2010/05/featur