Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningLöpteknik?
You need to log in to create posts and topics.

Tack för alla tips och kommentarer..

Imorgon ska det löpas korrekt;)

Ett väldigt intressant (och långt) inlägg angående löpteknik hittar ni här: http://www.scienceofrunning.com/2010/08/how-to-run-running-with-proper.html

Det finns två grupper av människor: De som har rätt och de som har fel.

Det finns 10 grupper av människor: De som vet vad det binära talsystemet är och de som inte vet...

Vill man på tillförlitligt vis lära sig springa tekniskt bättre är det trial-and-error och en videokamera (kompaktkamera med filmfunktion) som gäller. Filma - identifiera problem, kom på en mental bildför att åtgärda problemet, spring och fokusera på den

Jämför Musse och Szalkai:

http://www.marathon.se/webb-tv/spring/hela-avsnitt/v%C3%A5ren-2012-del-2-av-7?quicktabs_view__webbtv__panel_pane_2=0

Kolla runt 10:30-10:50 och pausa ibland...

Snabba steg. Minst 180 Bpm.

Landa med foten under kroppen så gott det går. Undvik överstegning.
Låt foten reagera på landningen. Försök inte anpassa fotisättningen.

Slappna av.

Fokusera på att lyfta foten. Frånskjutet kommer då av s

Varför är detta en bra löpteknik, blir man snabbare? Mindre skadefri? Kan man träna mer?

Hej Wilma,

Jag instämmer i det mesta, men jag att Viktor Carlsson ibland tittar på verkan i ställer för orsak.

"Landa med foten under kroppen så gott det går"

Detta kommer direkt som följd av att man ökar frekvensen. Alltså inget man aktivt behöver tän

Lars, det råder det delade meningar om. Men nu sa inte WIlma något om framfotalandning över huvud taget,

Många vill säga "spring såhär", men jag tror faktiskt inte det spelar någon roll för prestationen om man ser stolt ut eller har armbågarnai 90 grader

Håller med Magnus.

Kolla f.d. elitlöpare. Det finns några här på Funbeat.

Lite ironiskt: När du springer framfota bör du inse att ett långpass är max. 500 meter.

En fråga: Hur många av de få som propagerar för framfota tjänar pengar på detsamma?