Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningLöpteknik?
You need to log in to create posts and topics.

Ett par Fivefingers kanske? Då blir man "tvingad" till framfotalöpning+ att det är väldigt kul (H:)

I början tänkte jag på hur jag använde kroppen för att klara av att springa min runda, t ex nu ska fotknölarna springa, det sitter en bogserlina i bäckenet. Men nu blir det mer att skaka på armarna, räta upp ryggen.
@ Olle Tack! Svårt är nog känslan utfö

(t+) Lars!

Själv har jag löpt från och till i ca 30 år (med diverse skador) utan att någonsin tänka på hur jag löper. Nu har jag börjat läsa på forum hur man skall löpa och försöker ändra på mitt löpsteg.
Bra eller dåligt? Framtiden får utvisa.

Camilla: Bra om det jag säger kan hjälpa någon. Jobbar själv en hel del på just utförstekniken och har märkt att det går lättast att få till det om jag böjer på knäna lite extra och verkligen trycker fram höften. Det känns rätt fånigt men det verkar funka

Olle, jag vill ju inte förlora farten men heller inte snubbla ner. Hitta ett sätt att nyttja naturlagarna. Det kan man tänka på när man springer.

Utför tycker jag att det fungerar bra att tänka sig att man springer på en stock i vattnet. Benen skall gå med korta snabba steg i cirklar och foten skall träffa marken då den är på väg bakåt inte framåt för att undvika den bromsade stöten. Men blir backa

Bra liknelse, Peter. Tror jag snor den. 😉 Som sagt, är det för brant får man bromsa, antingen gå eller bara köra i hälarna så hårt det går. Har märkt att vad som är "för brant" är en definitionsfråga däremot, har flyttat min gräns rätt ordentligt det sen

Utförslöpning är svårt för vissa, bl.a. för mig, och det kommer att krävas medveten specialträning för att verkligen åstadkomma en förbättring.

De gånger jag fått ork till att försöka ta itu med problemet har det varit som "utförsintervaller". C.a 200 me

HAHA, stock i vattnet har jag aldrig prövat. Men jag ser en tecknad film med t ex Tom & Jerry framför mig 😀

Hur steget ska se ut beror på vilken fart/sträcka du löper. Långdistansare har ett flackare steg, förstås. Men för alla farter gäller att man ska undvika onödig rotation med överkroppen, och ha en optimal amrpendling. Att träna löpskolning med "hoppsa-ste