Quote from Funbeat user on 15 April 2009, 09:31Stefan, det är en bra och viktig fråga som sätter fingret med svårigheten att lära sig springa med poseteknik utifrån vad man ser och läser. "Pull" är den rörelse du ska utföra medvetet, dvs. dra upp foten rakt under dig, det är den upplevelsen du vill ha
Stefan, det är en bra och viktig fråga som sätter fingret med svårigheten att lära sig springa med poseteknik utifrån vad man ser och läser. "Pull" är den rörelse du ska utföra medvetet, dvs. dra upp foten rakt under dig, det är den upplevelsen du vill ha
Quote from Funbeat user on 15 April 2009, 10:30En sak till bara: att fotleden är utsträckt är så vitt jag förstår en effekt av vadmuskelns elasticitet och en avslappnad fotled, inte av "push-off".
En sak till bara: att fotleden är utsträckt är så vitt jag förstår en effekt av vadmuskelns elasticitet och en avslappnad fotled, inte av "push-off".
Quote from Funbeat user on 15 April 2009, 21:25Precis, eftersom vadmuskeln sträcks ut i landningen, så dras den ihop elastiskt och du får ett lagom frånskjut uppåt, för att återta den höjd som förlorades i landningen.
Om man gör ett aktivt frånskjut, dvs drar ihop vadmuskeln aktivt, så sträcks fotbla
Precis, eftersom vadmuskeln sträcks ut i landningen, så dras den ihop elastiskt och du får ett lagom frånskjut uppåt, för att återta den höjd som förlorades i landningen.
Om man gör ett aktivt frånskjut, dvs drar ihop vadmuskeln aktivt, så sträcks fotbla
Quote from Funbeat user on 16 April 2009, 08:52Jag kanske krånglar till det mer än nödvändigt, men genom att enbart lyfta upp foten mot rumpan så kommer jag ingenstans? Foten måste ju sedan framåt?
Jag kanske krånglar till det mer än nödvändigt, men genom att enbart lyfta upp foten mot rumpan så kommer jag ingenstans? Foten måste ju sedan framåt?
Quote from Funbeat user on 16 April 2009, 08:54Är det en "cyklande rörelse" man ska sträva efter? Då pumpar man ju benen uppåt och neråt.
Är det en "cyklande rörelse" man ska sträva efter? Då pumpar man ju benen uppåt och neråt.
Quote from Funbeat user on 16 April 2009, 19:53När du lyfter foten mot rumpan i löpsteget, så kommer benet och foten sedan att svänga nedåt/framåt av gravitationen, om du slappnar av. Foten landar sedan elegant strax framför kroppen.
Att den landar framför beror på att rörelseenergin i benet gör att
När du lyfter foten mot rumpan i löpsteget, så kommer benet och foten sedan att svänga nedåt/framåt av gravitationen, om du slappnar av. Foten landar sedan elegant strax framför kroppen.
Att den landar framför beror på att rörelseenergin i benet gör att
Quote from Funbeat user on 16 April 2009, 20:07Nu du Stefan..har du fått definitionen av löpning?! Lät bra tyckte jag!
Nu du Stefan..har du fått definitionen av löpning?! Lät bra tyckte jag!
Quote from Funbeat user on 16 April 2009, 20:29Du kan testa själv i stillastående läge. Ställ dig med ena foten en bit bakom kroppen, och stöd på det andra benet rakt under kroppen.
Lyft foten en bit upp i luften mha hamstrings, dvs baksidan av låret, men låt lårbenet fortsätta peka bakåt. Slappna se
Du kan testa själv i stillastående läge. Ställ dig med ena foten en bit bakom kroppen, och stöd på det andra benet rakt under kroppen.
Lyft foten en bit upp i luften mha hamstrings, dvs baksidan av låret, men låt lårbenet fortsätta peka bakåt. Slappna se
Quote from Funbeat user on 16 April 2009, 20:51Men OBS att som Fredrika har påpekat en massa gånger så kan man inte lära sig springa på det sättet bara genom att förstå hur det ska gå till.
Rörelserna går så väldigt fort när man springer, tre steg i sekunden, så det går inte att viljestyra.
Man måst
Men OBS att som Fredrika har påpekat en massa gånger så kan man inte lära sig springa på det sättet bara genom att förstå hur det ska gå till.
Rörelserna går så väldigt fort när man springer, tre steg i sekunden, så det går inte att viljestyra.
Man måst
Quote from Funbeat user on 20 April 2009, 04:25Fredrika och ni andra som kör Pose,
Det hadevarit mycket intressant att se hur era tiderförändrats sedan ni började. Fredrika, som jag förstått det så har du kört Pose i drygt ett år i alla fall, eller?
Har ni lust att dokumentera lite resultat?
Fredrika och ni andra som kör Pose,
Det hadevarit mycket intressant att se hur era tiderförändrats sedan ni började. Fredrika, som jag förstått det så har du kört Pose i drygt ett år i alla fall, eller?
Har ni lust att dokumentera lite resultat?