Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Jag är så himla kluven kring det här med långpass. Vilket tempo ska man hålla? De flesta verkar tycka långsamt men hur långsamt är det? Ska man springa långt eller är det viktigare hur länge man är ute?

Det här med att springa "långsamt" men lägga in en

Pass på 3½ timme så du vänjer kroppen.
Helt ointressant hur långt du springer så länge du ligger i prattempo.

Om du sprang 34,4 km på 1.39 kan du få bli min coach... 😉

Du behöver inte känna någon press; ditt senaste långpass visar att du redan nu har kapaciteten för 3:30 och säkert en bit under.

Ooooooooooops 2:49 skulle det stå, sorry 🙂 🙂
(inte en siffra rätt.........)

Jag brukar lägga fartökningen i slutet av långpasset för att på så sätt vänja kroppen vid att springa i "högt" tempo när benen redan är lite trötta
Om jag var du skulle jag springa 30-32km första 20km lungt typ 5,20tempo och sedan sista 10-12 i tänkt tävl

Jag skulle också ordinera ett superlångt pass. typ 3h30min där du kan varva lite gång en stund om du nu vill det, så länge du håller dig i rörelse.

Så tänker jag också. Längsta passet nu i helgen, utan att fundera över farten. Sen kan man hinna med ett eller ett par kortare långpass med fartökningar innan det är dags att "vila" sig i form.

Vad skönt att man inte anmält sig till dom där dumheterna i år 😐

Nja om man redan sprungit långpass i 5 tempo och då skall vara ute 3,30h ger det 42km och det verkar ju onödigt långt. Eller?