Quote from Funbeat user on 12 May 2010, 21:07Hålla på och träna fettförbränning när det är 3 veckor kvar? Jag skulle nog träna att hålla maraton-tempot istället. Jag skulle nog gå på Jens linje istället.
Hålla på och träna fettförbränning när det är 3 veckor kvar? Jag skulle nog träna att hålla maraton-tempot istället. Jag skulle nog gå på Jens linje istället.
Quote from Funbeat user on 12 May 2010, 22:24Ojdå.
Jag som just tänkte "Funbeat-coachen har talat. Det får bli 3,5h i lök-tempo" 🙂Åsså kommer ni och vänder på steken...
Håkan: Men jag hade ju 8 km kvar och dessa lär vara de 8 värsta...... har jag överdriven respekt för mara-distansen?? (jag är
Ojdå.
Jag som just tänkte "Funbeat-coachen har talat. Det får bli 3,5h i lök-tempo" 🙂
Åsså kommer ni och vänder på steken...
Håkan: Men jag hade ju 8 km kvar och dessa lär vara de 8 värsta...... har jag överdriven respekt för mara-distansen?? (jag är
Quote from Funbeat user on 12 May 2010, 22:33De där 8 sista km; spara dom tills det gäller.
De där 8 sista km; spara dom tills det gäller.
Quote from Funbeat user on 12 May 2010, 22:46Om du redan har klarat 34,4 km i ditt måltempo på träning; då ligger du väldigt bra till.
Nu gäller det att inte sjabbla bort det fina läget. Varför inte nöja sig med kortare distanser i måltempo och däremellan den vila som behövs.
Om du redan har klarat 34,4 km i ditt måltempo på träning; då ligger du väldigt bra till.
Nu gäller det att inte sjabbla bort det fina läget. Varför inte nöja sig med kortare distanser i måltempo och däremellan den vila som behövs.
Quote from Funbeat user on 13 May 2010, 08:55Förlåt om vi rör till det men det brukar bli så när funbeat coachen är igång. 🙂
Lugna långpass har sin plats men när man närmar sig tävling tycker jag att man skall träna på tävlingstempot. Sen finns det flera varianter och jag gillar Jens variant med
Förlåt om vi rör till det men det brukar bli så när funbeat coachen är igång. 🙂
Lugna långpass har sin plats men när man närmar sig tävling tycker jag att man skall träna på tävlingstempot. Sen finns det flera varianter och jag gillar Jens variant med
Quote from Funbeat user on 13 May 2010, 09:42Den högt värderade elastigirl skrev:
Jag brukar som regel öppna snabbare och sacka på långpassen så jag borde kanske fokusera på att vända på detta. Öppna rejält lugnt och tillåta mig en fartökning på slutet om det finns krafter kvar?
Jag har så svårt att
Den högt värderade elastigirl skrev:
Jag brukar som regel öppna snabbare och sacka på långpassen så jag borde kanske fokusera på att vända på detta. Öppna rejält lugnt och tillåta mig en fartökning på slutet om det finns krafter kvar?
Jag har så svårt att
Quote from Funbeat user on 13 May 2010, 10:03Jag håller helt med Jonas. Så långt pass är ganksa onödigt nu och du har redan klarat 34k i tänkt fart. Jag svarade bara på frågan, men nämnde inte när det skall komma in i träningen 🙂
Jobba mycket med marafart sista veckorna. 30k som sista långpass i
Jag håller helt med Jonas. Så långt pass är ganksa onödigt nu och du har redan klarat 34k i tänkt fart. Jag svarade bara på frågan, men nämnde inte när det skall komma in i träningen 🙂
Jobba mycket med marafart sista veckorna. 30k som sista långpass i
Quote from Funbeat user on 13 May 2010, 10:041. Du bör löpa dina långpass enligt syftet med långpass, oavsett hur långt det är till tävling (om vi nu kallar det långpass). Om du löper dina långpass i ditt tänkta tävlingstempo sliter det altför mycket på kroppen och ger dig för lång återhämtningstid,
1. Du bör löpa dina långpass enligt syftet med långpass, oavsett hur långt det är till tävling (om vi nu kallar det långpass). Om du löper dina långpass i ditt tänkta tävlingstempo sliter det altför mycket på kroppen och ger dig för lång återhämtningstid,
Quote from Funbeat user on 13 May 2010, 11:37Springer själv aldrig långpass i tävlingstempo. Istället brukar det bli en av följande:
Långpass - Lätt:
Tugga på i ett och samma tempo passet ut (~5:00/km ~60% hr).
ex. 32k@5:00Långpass - Stegrande
Stegrande fart under hela passet, ofta ett par km kor
Springer själv aldrig långpass i tävlingstempo. Istället brukar det bli en av följande:
Långpass - Lätt:
Tugga på i ett och samma tempo passet ut (~5:00/km ~60% hr).
ex. 32k@5:00
Långpass - Stegrande
Stegrande fart under hela passet, ofta ett par km kor
Quote from Funbeat user on 14 May 2010, 22:37Tack alla för kloka råd!
Efter en del övervägande har jag bestämt mig för att köra ca 32 km där de första 22 ska gå riktigt lusigt, typ 6-tempo . Och sen fartökning sista milen, kanske 5-tempo. Jag får hyfsad längd och tidsmässigt blir det mitt längsta p
Tack alla för kloka råd!
Efter en del övervägande har jag bestämt mig för att köra ca 32 km där de första 22 ska gå riktigt lusigt, typ 6-tempo . Och sen fartökning sista milen, kanske 5-tempo. Jag får hyfsad längd och tidsmässigt blir det mitt längsta p