Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Nu är det tiden och inte farten som är intressant.

Tack för alla input!

Diskussion handlar i princip om exakt det jag funderar så mycket över.

Många säger att man ska vara ute länge, men farten är oväsentlig. Men varför är det så?
Springer jag i 3,5 timmer i 5-tempo borde det ge bättre träning än 3,5 ti

Du ska springa i prattempo för att få ordning på fettförbränningen under 3½ timme.
Träning är Träning o Tävling är Tävling

Visst ger det bättre träning att ligga i högre tempo. Däremot sliter det mycket mer. Kommer du kanske få ut mer/bättre träning resten av veckan genom att springa långpasset lugnare? Du kanske slipper hoppa över något pass för att din kropp inte känns ok ä

Två saker som utvecklas: Fettförbränning samt ökad mängd fina kapillärer i musklerna, som då kan syresättas bättre vilket i sig leder till bättre uthållighet.

Dessa två parametrar tränas redan på ett bra sätt i långsammare tempo än din tänkta marathonfar

De flesta har svårt att prata i 90 % av maxpuls.

Tack hörni!

Jag tror jag till slut har blivit övertygad att jag inte behöver stressa. Jag har väl tänkt lite "om jag springer långsamt blir jag ju bra på att springa långsamt... och det vill jag ju inte" 😉

Men jag antar man får träna en sak i taget.
De

FARTHÅLLARE...(OBS..jag är anonym som säger detta!?)

Resten går på vilja 😉

Sprang du 34,4 km på träning i snabbare fart än du tänkt ha på tävlingen, ja då skall du vara en sällsynt dålig tävlingsmänniska om du inte klarar ditt mål.