Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Jag lyssnar på musik när jag tränar själv och emellanåt tar jag ett samtal när det ringer också (det är liksom samma apparat...). Och precis som upprepats ett antal gånger är det viktiga att man är medveten om vilka begränsningar man drar på sig. Det är b

Under hur lång tid klarar en människa att bibehålla ökad koncentration? I hur många minuter av ett monotont 2-4-timmars cykelpass existerar den där ökade medvetenheten om att säkerheten är nedsatt?

Nåja. Vi kan nog sluta oss till att om vi lägger undanta

Jag är övertygad om att en medveten och skärpt cyklist med musik i lurarna är mindre säker än en medveten och skärpt cyklist utan musik.

En säkrare cyklist är säkrare än en mindre säker cyklist. Men det var ju kanske inte riktigt vad frågan handlar om...

Hmmm, det kanske är en profetia att "Walk Idiot Walk" i lurarna hjälper mig uppför backarna?...

Kör man mc vänjer man sig vid att man inget hör... och där är man relativt oskyddad också.

... men ligger i samma trafikrytm som bilister eller snabbare.

Fascinerande maktstrid i den här tråden. Det är svårt att argumentera för att trafiksäkerheten är oförändrad med musik i öronen, men vissa försöker ihärdigt ändå.

Det gäller mopeder också och de har cykelfart.

Vore det säkrare för motorcyklister/mopedister om de hörde omgivningen medan då är ute i trafiken? Ja, såklart.

Det verkar tydligen vara värt risken då... liksom att cykla i höga farter utan skyddskläder.