Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelMÅNGA utan hjälm och lyse!
You need to log in to create posts and topics.

Vi omvänder nog många i denna tråd - eller kanske inte...

Inom långfärdsskridskon förs ungefär samma resonemang. Där sägs det finnas två kategorier av åkare, de som har fallit allvarligt och därefter skaffat sig en hjälm, och de som inte har fallit allva

http://www.cykelsmart.se/2011/01/13/argument-mot-cykelhjalm/

Tänkvärd framställning och sansad och bra debatt i kommentarsfälten.

Under mina snart 30 år som tandläkare har jag sett div. tand/ansikts/skallskador. Både uppkomna i samband med cykling och andra aktiviteter. Det är för mig obegripligt att man kan välja bort hjälm och andra skydd som finns tillgängliga i olika sammanhang.

"Sedan kan vi ju vara förebilder på olika sätt. Jag har haft svårt att argumentera mot mina fem barn, " ni ska ha hjälm för vi är rädda om er, men pappa behöver ingen..."
"
just den där hörde jag från annars som jag tyckte smart kursare, och ville ta mi

Förstår inte vad det är som skulle vara så bra med att köra utan hjälm...

Argumenten mot hjälm brukar vara att det ser töntigt ut och/eller förstör frisyren.

Jag hittar inte så många här som hävdar att det är säkrare eller bättre att inte använda hjälm. Själv avstår jag ibland hjälm för att det känns skönare/friare när jag rullar genom stan eller skogen en sommarkväll.

Jag tror att vad Stefan och Ville (och j

"Själv avstår jag ibland hjälm för att det känns skönare/friare när jag rullar genom stan eller skogen en sommarkväll."

Ja, det är ju ett blytungt argument mot hjälmanvändning. Det verkar nästan som du har guds hand vilande över dig på din väg genom live

Största friheten kan man känna när man glider hem från krogen på cykel.

Halvpackad, utan hjälm, då är man fri ....

Händer att jag cyklar kortare sträckor utan hjälm. Gör så utan att ha en argumentatorisk överläggning med mig själv. I vart fall handlar det inte om att min hjältegloria skulle vara ivägen.