Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningMaffetone
You need to log in to create posts and topics.

Någon som vet om den där siffran 180 är uträknad med "maxpuls enligt standardformeln"? Min maxpuls diffar på 15 år från den beräkningen - skulle jag då ljuga bort 15 år eller? Annars tycker jag det verkar konstigt - om det är så statiskt att alla i en vis

Maffetones 180 som utgångskonstant i hans formel har inte med maxpulsen att göra. Han hävdar att han empiriskt (av erfarenhet) kommit fram till att man landar på rätt intervall om man tar formeln 180 - (ålder) +/- 5 beroende på div. faktorer.

För mig bli

Om pulsen "sticker iväg" får du slå av på takten lite tills den är under tröskelnivån igen. Jag brukar få gå i riktigt branta backar men annars brukar jag börja springa "myrsteg" i de svaga uppförsbackarna. (Känns dock otroligt löjligt när gamla Agda går

Tack då vet jag. Rökt för mej. 🙂

Ja som Fredrika skriver så har detta inget med maxpuls att göra, utan det är en "aerob maxpuls" om man nu kan tala om en sådan. Det finns många som teoretiserat vidare kring begreppet aerob maxpuls och t ex peka ut den som den punkt där man har högst fett

Att hävda att man ska dra bort åldern men inte bry sig om maxpulsen är så dumt att jag går i bitar :@. Klar mobbing av oss äldre som har rätt hög maxpuls. Jag har skrivit om detta på jogg.se tidigare och säger det igen. Att dra bort hela åldern är åldersm

Leif,
Det kan vara åldersmobbing eller vad som helst, men så är Maffetone-metoden. Finns säkert andra metoder baserade på lactlabs data etc, men det är inte Maffetone. Jag tror inte man ska utgå från att en metod bara är bra om den kan frälsa alla, utan m

Leif - jag håller med dig OCKSÅ - men precis som Anders säger är det så Maffetone funkar. Det får stå för honom (Maffetone alltså). Och uppenbarligen funkar hans metod på många, så... tja.

Jag är själv forskare inom biovetenskap så visst sjuttsiken bör

Maffatone fungerar till en viss nivå och sedan är det dags att få ont under intervallerna.

Jag tror säkerligen att en maffetoneliknande metod skulle funka för mig, men att springa på 125 i puls när min maxpuls är minst 192 det tror jag inte. På ngt annat sätt borde jag i såfall hitta den pusl jag skulle springa på.

I våras hade jag en period