Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningMaffetone
You need to log in to create posts and topics.

Är inte fartlek, intervallar?

När Rune rör sig står Maffetone stilla, gammalt löparordspråk.

Fartlek kan definitivt klassas som intervaller men Rune och en hel del andra personer verkar inte klassa fartlek som intervaller och då kan ju samma personer kanske säga att de inte tränar intervaller.

Leif, intressant att se dina labbtester. När folk säger att det knappt är löpning längre när de springer på sin MAF-puls, så brukar Maffetone försvara metoden genom att säga att det går så sakta för att de är dåligt aerobt tränade. Speciellt om de är bra

Det är väl ändå rätt stor skillnad på fartlek och intervallträning.

Bara på namnen hörs ju skillnaden med att "leka med farten" jämfört med intervallträning som för mig är mer bestämda delar i både tidsåtgång och löpsträcka som utförs.

Javisst, den komiska att ordet "fartlek" är något som ingår i cykelträning i många länder numera.
Då handlar det om att köra av/ifrån varandra i tävlingsform. Då är det inte så mycket lek som det är allvar.

Fredrik, mitt citat var exakt som Rune sa men ett försök, kvalität, att härma hans uttryck. Men helt riktigt är att kvalité inte är detsamma som intervaller. Detta påpekade Rune också. Fast vad han ville få fram var att ingen trodde på honom eftersom han

Skillnaden ligger just i att fartlek är improviserad medan intervaller är planerade. Passen kan i praktiken bli väldigt lika varandra.

Det är ju ingen kontroversiell åsikt att långdistansare framför allt ska träna lågintensivt. Det jag reagerar mot med M

Om man bygger en metod på något så ovetenskapligt som att alla i en viss ålder ska springa med samma puls så har man ju svårt att tro på den metoden!

Jag tror inteman ska se det som en vetenskapligt underbyggd metod på det sättet utan mer nåt empiriskt. Tanken är att man under en period endast ska jobba med den "aeroba motorn". Och det tror jag inte måste ske på pulsslaget exakt.