Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningMaffetone
You need to log in to create posts and topics.

Christer - jag tror du är för vältränad för att köra bara lågpulsträning. - men läser man Maffetones bok så går den egentligen ut på att man skall bygga en aerobisk bas. När man gjort det är det helt ok att köra även anaerob träning som att tex lyfta skro

Jag har Camilla Porsmans bok "pulsträning" och hon skriver faktiskt också om något som verkar lika maffemetoden, men just som uppbyggnadsfas när man börjar med konditionsträning. DET köper jag med hull och hår! 🙂

Det är samma sak med Maffetone, det är under en uppbyggnadsfas som man enbart kör de här passen.

Det förklarar det hela och låter klokare. 🙂

Men, men.... maxpulsen då? Maxpulsen!!! 🙁

Maxpulsen är, för en som nyss börjat springa, komplett ointressant imho. 🙂

Jag köper tanken att springa väldigt lugnt när man börjar med löpning (och ibland annars också iofs) - men jag köper inte ett absolut tal för pulsen. Om någon kan förklara hur alla människor får bäst resultat genom att springa på en och samma puls ger jag

Alltså, jag var skitskeptisk mot Maffetone. Men var nyfiken eftersom flera fick bra resultat med den, dessutom människor som jag bedömer som både intelligenta, välutbildade och hyfsat träningserfarna. Alltså köpte jag boken, för att lära mig mer. Jag tyck

Lady, jag försökte vara lite ironisk där.

Fast visst finns de löpare som trivs med det, att få ha sina gadgets och sin statistik så då kan de ha det tycker jag. Om de får ut något extra av att hålla en viss puls, om det får dem att träna mer och regelbundnare, ser jag inga problem med det.

Det