Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningMaraton
You need to log in to create posts and topics.

lycka till med skadan och träningen.

Klart du är redo den där lördagen tidigt i juni.

Absolut inte för sent!

Tack för uppmuntran, ska kämpa på! KRAM

Skall springa för 8:e gången i Stockholm Marathon, årets höjdpunkt. Tränar nu aktivt med en hel del spinning för att få starka ben och bra flås i lungorna. Lycka till med träningen o loppet. Använd varje vecka som medveten planerad träning, 42 km är långt

Jag försöker hitta en plan. Har efter operationen nu börjat gå raska promenader och så snart såren läkt helt planerar jag att köra igång med vattenträning för att stärka kroppen under rehabtiden. Gillar att simma och tror att det kan vara ett skonsamt sät

Har bekanta med knäöperationer i bakgrunden som har sprungit sthlm marathon (ska själv lubba min första i juni). Enligt dem är styrketräning av alla benmuskler samt rygg och mage nödvändigt, ca två ggr i veckan. Utan på det är nog promenader och lite luff

Är det någon som har tips på hur man tar det lugnt i spåret?

Jag springer hela tiden för fort på mina lätta pass (ska springa 6 min/km) och är orolig att jag ska bli övertränad (inga tecken ännu dock).

Hur gör ni? Anpassar ni träningen? Har ni GPS (Häft

Jag har testat lite olika varianter:

* Pulsklocka, då ser jag direkt hur mycket jag tar ut mig.
* Spring med vanlig klocka men på en sträcka du vet hur lång den är.
* Testa att spring med en polare och spring inte snabbare än att ni kan snacka obehindrat

Vilken tyckte du fungerade bäst? Jag är lite sugen på en pulsklocka men vet inte om puls är en så säker metod egentligen (dagsformen svajar ju en del 😉

Puls var det som "slutligen" lärde mig att inte springa för fort. Ännu lättare blir det om du har en klocka som kan pipa om du hamnar utanför intervallet du ställt in.