Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningMaximal träningseffekt
You need to log in to create posts and topics.

Men David. Att "fisa" runt på en cykel vet ju alla att det inte ger mjölksyra. bara rumpont... (H)

Skämt åsido så läste jag boken aerob och anaerob träning och de skrev att de som hade bäst aerob förmåga var längdskidåkare och längdcyklister. jag tror at

Om man är ute efter att träna hjärta och lungor och få bra kondition så är 90 - 95 % av max i 4 min. det bästa sättet för både helt otränade och elit aktiva. Om man sedan vill bli bra löpare eller fotbollsspelare är det givetvis andra saker man måste trän

Jag tror att cyklister kör betydligt fler tidsenheter träning med mjölksyra, än 100 meterslöparna.

@ Robert
Det vet väll alla att fotbollsspelare inte behöver ha lika bra kondition som en md/ld löpare. Du får nog läsa några böcker till 😉

Så Bjarne,

Om en otränad person ställde denna frågan till dig så skulle du rekommendera 90-95% puls intervaller...
Hmmm... Jag tror att man får vara lite mer flexibel... Tror att det skulle vara direkt farligt om jag får säga vad jag tror...

En fråga som jag funderat på en längre tid är vilket som är mest effektivt för utveckling av hjärt- och lungfunktionen.

= 4 min intervaller 90 - 95 % av max

Bjarne,
Jag har slängt många gamla böcker som sa hur man skulle träna på 70-talet... Idag så är jag jätteimponerad av aeroba metoder och köra så man inte sliter sönder kroppen med maxpuls/mjölksyre träning som vi gjorde då för att få bra kondis... det kan

Nej, det är inte mitt råd till en nybörjare. Men det är svaret på frågan.

För det första tycker jag det ska vara roligt, och om man tittar på skaderisken så är det nog inte så lämpligt. sen är vi alla olika med olika mål och olika förutsättningar.

Det håller jag med om men jag tycker inte frågan har 1 svar...

Jo, man kan läsa frågan lite olika. Det är nog en tolkningsfråga.