Quote from Elias Engqvist on 24 April 2010, 08:33Nä, men benmusklerna orkar inte jobba tillräckligt hårt i förhållande till hjärtats kapacitet
Nä, men benmusklerna orkar inte jobba tillräckligt hårt i förhållande till hjärtats kapacitet
Quote from Funbeat user on 24 April 2010, 08:38Stämmer nog...
med tanke på det... När kan/skall man göra ett maxpulstest då?
man får ju fel värde om man gör det som otränad... eller?
Stämmer nog...
med tanke på det... När kan/skall man göra ett maxpulstest då?
man får ju fel värde om man gör det som otränad... eller?
Quote from Catharina Brattlin on 24 April 2010, 08:42Som otränad och nybörjare duger känslan i kroppen nog, anser jag.
Lågintensiva pass går i prattempo, mellanhårda i knappt prattempo och hårda pass - spykänlsa.
Ungefär så. 🙂
Vet man inte sin maxpuls, och ännu inte har förmågan att utföra ett sånt ä
Som otränad och nybörjare duger känslan i kroppen nog, anser jag.
Lågintensiva pass går i prattempo, mellanhårda i knappt prattempo och hårda pass - spykänlsa.
Ungefär så. 🙂
Vet man inte sin maxpuls, och ännu inte har förmågan att utföra ett sånt ä
Quote from Christer Berg on 24 April 2010, 08:42Kan väl säga som så här att jag som gåjoggar och experimenterar med konceptet att ha lite hastighet känner ju det att bena ger upp lång innan jag får upp pulsen. Hittils har jag inte loggat pulsen över 159 när jag joggat/småsprungit.
Kan väl säga som så här att jag som gåjoggar och experimenterar med konceptet att ha lite hastighet känner ju det att bena ger upp lång innan jag får upp pulsen. Hittils har jag inte loggat pulsen över 159 när jag joggat/småsprungit.
Quote from Funbeat user on 24 April 2010, 08:43Låter på de som är otränade att de lätta passen går under spykänsla oxå... (#)
Låter på de som är otränade att de lätta passen går under spykänsla oxå... (#)
Quote from Catharina Brattlin on 24 April 2010, 08:45Jag tror de går ut för hårt då. Det är vanligt nybörjarfel. Såna misstag gjorde jag också i början av min löparkarriär.
Jag tror de går ut för hårt då. Det är vanligt nybörjarfel. Såna misstag gjorde jag också i början av min löparkarriär.
Quote from Funbeat user on 24 April 2010, 08:47@ Mattias.
Jag ska leta lite, det var en artikel i tidningen Glid för ett par år sedan.
Den skapade mycket rubriker och många ifrågasatte studien.
Det är ju bekant många som tror det är farligt att träna hårt.
Studien är gjord av de främsta inom området o
@ Mattias.
Jag ska leta lite, det var en artikel i tidningen Glid för ett par år sedan.
Den skapade mycket rubriker och många ifrågasatte studien.
Det är ju bekant många som tror det är farligt att träna hårt.
Studien är gjord av de främsta inom området o
Quote from Funbeat user on 24 April 2010, 08:54@ Bjarne
Hur ofta säger studien???
Attt säga att man skall köra intervaller för att få kondition är som att säga att man skall dricka vatten för att gå ned i vikt. Man kan inte bara göra det eller hela tiden
@ Bjarne
Hur ofta säger studien???
Attt säga att man skall köra intervaller för att få kondition är som att säga att man skall dricka vatten för att gå ned i vikt. Man kan inte bara göra det eller hela tiden
Quote from ellen olsson on 24 April 2010, 08:55Helgerud et al: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17414804
Helgerud et al: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17414804
Quote from Funbeat user on 24 April 2010, 09:01Min plan är att börja med intervallträning om en månad och då blir det 1000m-intervaller. Såvida jag inte läser om något annat som skulle vara bättre.
Maxpuls i fyra minuter lär jag inte klara i vilket fall som helst. Jag vet inte ens vad min maxpuls är
Min plan är att börja med intervallträning om en månad och då blir det 1000m-intervaller. Såvida jag inte läser om något annat som skulle vara bättre.
Maxpuls i fyra minuter lär jag inte klara i vilket fall som helst. Jag vet inte ens vad min maxpuls är