Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningMaximal träningseffekt
You need to log in to create posts and topics.

frågan:
Men om man enbart skulle jämföra 1 och 2 vad avser utveckling av just hjärt - och lungfunktionen.
Har någon något bra svar?

Mitt svar:
Det finns forskning om detta. Det fins resultat som visar att det är effektivast att träna intervaller 3 - 4 mi

Nu gällde ju frågan uttryckligen bara just "utveckling av hjärt- och lungfunktionen", och då kan det inte gärna finnas något annat svar än att högintensiv träning är mest effektivt. Sedan är kanske inte 6x500m det pass jag skulle välja för VO2max-träning.

Vem frågar?
En otränad person...
Varför skulle en tränad person fråga?
Jag tror inte bästa effekten är maxbelastning för en otränad person, de skulle få så mycket träningsvärk och andra bieffekter att de inte skulle kunna träna på flera veckor. Skulle tro

Robert, vetenskapsmannen läser frågan och bortser från att det är en person bakom hjärt- och lungfunktionen. Hjärt- och lungfunktionen utvecklas bäst med högintensiv träning. (btw är väl hjärtat kroppens enda muskel som inte kan få träningsvärk)

Jag tror att det är en vältränad person som frågar.
Jag tror det är många elitidrottare som har frågat detta i många år.
Träningsvärk? Man kanske ska fråga sig om personen kanske tycker det är för jobbigt också.

Bjarne:Jo du har nog rätt att det är många vältränade som ställer frågan...
Vad jag menade var om någon kommer till dig och frågar hur de skall få bäst hjärt och lungkapacitet snabbast, så handlar ju det om att utveckla ett program som tar en dit. .
En vä

Bjarne, har du någon länk till norrmännen?

Vad är det som är farligt med intervallträning? Handlar det om benen eller är det betydligt värre än så?

Det är väl inte intervallträningen som är farlig i sig.
Men att en otränad skall köra 95% maxpuls på ett otränat hjärta är farligt. Sedan så är det väl inte särskilt många som kör intervall för ofta. Det sliter på kroppen att ligga på så hög puls...
Så in

Jag tror inte en otränad person kommer upp i 95% av maxpuls

Nä, han dör nog under försöket....