Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningMaxpuls
You need to log in to create posts and topics.

Jag tänker kolla min maxpuls och har lite funderingar kring detta. har kollat lite på nätet och det verkar som man bör kolla maxpulsen i den övning man utövar. Jag vill ha maxpulsen för jogging och undrar om jag kan kolla den på motionscyken eftersom det

Hej!

Ja, det är helt riktigt att maxpulstest är grenspecifikt, olika för olika idrotter. Jag blev erbjuden att göra ett på ett lab men jag tackade nej eftersom jag inte ville utsätta mig för pressen. Testet bör utföras under 5-8 minuter och du börjar med

Maxpulsen är grenspecifik. Oftast något högre vid löpning än vid cykling.

Om du joggar lär du inte komma i närheten av maxpuls 🙂 Sorry kunde inte låta bli 🙂

Härligt att du inte missar straffsparkar per själv brukar jag träffa hörnflaggan vid en straffspark. Jag tänkte inte gå strikt efter pulsmätaren utan tänkte använda den vid intervallträning och vid väldigt lugn träning i första hand. har precis beställt e

"Jag kör med snabbvarianten 220 minus ålder, det finns lite olika uppgifter om detta men oftast stämmer det något så när"

Oftast stämmer det inte alls. Formeln stämmer för ett genomsnitt av befolkningen. Personer som tränar tappar inte lika mycket i maxp

Per, jag tror inte att din maxpuls ökar för varje år. Däremot blir du bättre på att ta ut dig och du närmar dig alltså din verkliga maxpuls!

Sen kan ju faktiskt inte maxpulsen vara olika i olika grenar. Den är ju enligt definitionen maximalt antal slag s

Men rent logiskt borde väl maxpulsen förändras i och med vilken idrott jag utför? Ju fler muskelgrupper som skall syresättas, desto fortare måste hjärtat slå för att få ut syret till musklerna, och i och med det borde maxpulsen vara olika. Är däremot akti

Jepp Det var det jag menade. Naturligtvis hade jag lika hög om inte högre maxpuls för fyra år sen. Men idag har jag lärt mig att använda den också 🙂

Undrar vilken maxpuls jag har inom grenen fingerkrok?

Kroka fast fingret i en lina som är uppspänd sådär 20 meter ovanför gatan ska du se att du får rätt hög maxpuls även i den grenen 🙂