Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningMaxpuls
You need to log in to create posts and topics.

På tal om pulsklocka... EM

Spanjoren som vann gång 20 km igår använde sig kategoriskt av pulsklockan när han gick. Anders Gärderud som kommenterade loppet anser att pulsklocka borde förbjudas på tävlingar, eftersom det kan vara ett bra hjälpmedel av idro

Karin
Formeln stämmer inte för nästan nån. Den är framräknad att stämma på ett genomsnitt av befolkningen inklusive den icke tränande delen.
Om den diffar på 20 slag så spelar det en oerhört stor roll ifall du använder dig av pulszoner
När du närmar dig

Men oj vad roligt det var att läsa alla dessa klokskaper för mig som precis registrerat mig här.
Vad gäller bra grundkondition, så har jag läst att det bästa sättet att få en uppfattning om den är hur snabbt man tappar i puls efter maxpuls och på en minut

Tack Per, för det uttömmande svaret. Summasummarum...jag är i hyfsat skick då tror jag, eftersom alla de "goda tecknena" stämde in på mig.

Skillanden i min träning över året är ju att jag under dryga trettio veckor per år sysslar med indoorträning som st

Ja 20 slag är rätt mkt, enligt stdformeln har jag 178 i maxpuls, zonerna är på ca 10% av det, det blir ca 18 slag, mindre än 20; 20 slag fel så hamnar jag i en annan puls/träningszon.

Per. Skulle det vara som du beskriver så skulle aldrig Svenska idrottsförbundet och Svenska Skidförbundet uppge formeln eftersom den skulle vara så missvisande. Att maxpulsen kan variera från individ till individ är självklart, den är bl.a. genetiskt bet

Visst är det en leksak, en rolig en 🙂

Var uppger Svenska idrottsförbundet och skidförbundet denna formel samtidigt som dom säger att den är användbar? Jag tror inte dom är så knäppa så dom skulle påstå en sån sak. Formeln kan var till nytta för att vägleda nybörjare och för att få en allmän b

Vi snackar inte om aktiva idrottsmän eller elitmotionärer utan om hur man på ett ENKELT sätt kan få fram sin ungefärliga maxpuls.

Eftersom vi haft denna diskussion så var jag tvungen ut att testa pulsen, jag lånade gubbens pulsklocka och stack ut en svä

Jag såg att man fick gratis pulsklocka om man beställde två nr av en träningstidning så det gjorde jag. Vad det är för klocka däremot det vet jag inte men ska se om den funkar. 🙂

Jag vill oxå leka, men inte med dyra leksaker! 😉