Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningMaxpuls
You need to log in to create posts and topics.

Vem har sagt vilka vi snackar om? Att man på ett enkelt sätt kan få ett pulsvärde att leka med via formler är det väl ingen som har bestridit.
Fö gäller samma regler för alla vare sig de är elitmotionärer, idrottsmän/kvinnor eller bara glada motionärer.

Karin: Jag kommer upp i en maxpuls på 206 i löpning. Jag är 28 år. Borde alltså enligt formeln ha en maxpuls på 192. På cykel har jag som MAX kommit upp i 185, kan inte pressa mig högre än så.

Att ngt är enkelt gör det inte nödvändigtvis rätt eller bra ... Dessutom tycker jag inte den andra formeln är svårare.

Jag skulle väl skriva att ett spann på 210-0,5*ålder+5 till 220-ålder-5 är inget konstigt att ligga i, om jag hade en infosida om saken

Jag tycker att vi fortsätter den här diskussionen med att konstatera att per har rätt Nu fortsätter vi med att försöka lista ut hur man kan hitta sin någotsånär rätta maxpuls tycker jag. Nu har klockan ramlat ner i brevlådan så nu blir det spännande att t

Googla på HRmax test så dyker det upp en hel del förslag faktiskt. ett av de första är detta.

http://www.jbst.com/MAXTMtest.html

Ett löptest på en löpmaskin där man ändrar lutningen varje minut tills man trillar av 🙂
I medföljande tabell får man tydli

Låter kul Per, undra om man får en pulstop när man druttar på golvet eller?? 🙂

Tja idag har jag iaf slutgiltigt sågat min påstådda tabellpuls på 178, var uppe i 182 bpm när jag tog i extra i backen på slutet av varvet, utan att det svartnade för ögonen 🙂
Frågan är om jag klarar att spräcka 184 också som jag matat in i klockan? Får