Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningMilen under 40 min
You need to log in to create posts and topics.

Jag har en fundering på om det är möjligt för de flesta (inkl. mig då) att komma under 40 minuter på milen? Jag har sett några träningsprogram och de innebär 4-5ggr/vecka med hårt strukturerad träning, men kan man räkna med att man förr eller senare komme

"sen kanske åldern, 34 år, begränsar mig"

Det som definitivt inte begränsar dig är ålder och kön. Man måste upp en bra bit över 40 innan åldern börjar bli en begränsande faktor.

Vikten är knappast till din fördel. Tyvärr är löpning lite känsligt m a p

Nej, jag tror faktiskt inte alla kan komma under 40 min på milen, oavsett hur klokt och effektivt och bra de tränar. Sen kan jag inte uttala mig om just DIG. Åldern tror jag knappast är ett hinder iaf.

Jag tycker Sara har rätt, alla kan nog inte nå under 40 på milen.
Dock tycker jag TS verkar ha en talang för millöpning och bör med mer strukturerad träning (läs intervaller) och kanske något lättare kropp kunna nå under 40 minuter. Förutsatt att pannben

Tror du skulle klara det på några månader med kontinuerlig träning. Intervaller i all ära men kontinuitet är bra mycket viktigare för lägre distanser. Tror det räcker gott med snabbdistanser/tröskelpass i ca: milfart. Det är enkelt!

Varannandagträning t

Runners world hade ett inslag för ett tag sen där slutsatsen var
att en genomsnittsmotionär med "övervikt", dålig teknik och
måttlig träning kunde komma ner i en 38 minuter om alla
3 punkterna förbättrades så jag skulle nog också säga att 40 är möjligt
f

Könet är nog tyvärr en punkt man inte kan "förbättra" 😉

Klart du kan komma under 40! Snabbdistans eller intervall lär du behöva, men visst kan du som de allra flesta friska killar under femtio eller så göra det. Blir man äldre är det förstås mer krävande, men 34 är en bra ålder för distans

Tack för alla svar!

Jo, pannben har jag väl ett hyfsat tjockt. Sprang Stockholm Marathon i år i värsta tänkbara förutsättningar och blev bara än mer triggad av att det var så fruktansvärt. Visserligen inte med bästa tiden (det var min första mara) men än

Spring till jobbet så slipper du träna på natten eller ta annan tid från familjen. Se bara till att ordna med logistiken gällande cykelns placering. Här är ett enkelt schema hur du tar dig till/från jobbet. Du får 4 pass löpning per vecka där du kan lägga