Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningMilmonstret besegrat
You need to log in to create posts and topics.

Besegrade för andra gången på två veckor "milmonstret". Denna gång på en starkt kuperad bana (61 min) lite väl hög medelpuls (147)
Känner att det äntligen börjar släppa.
Jag fattar inte varför jag har så svårt att springa i ett lagom och jämnt tempo. så f

Till Hans!
Jag håller med, det krävs skitmycket diciplin att inte falla in i fel tempo. Försökte springa en lugn aktiv-vila-runda igår, men så fort jag slutade titta på pulsklockan ökade tempot och pulsen!

Å andra sidan är det ju bra att hålla hög tempo

Man brukar ju kunna ställa in pulsklockan så den tjuter och skriker när man går över eller under det intervall man bestämt sig för att ligga på. Då slipper man titta på eländet hela tiden.

Jag har försökt med att ha den inställd på att varna om man ligger utanför rätt intervall, men jag blev vansinnig på klockskräpets irriterande pip! Det var tyvärr inget för mig, men om man klarar av det så är det ett säkert sätt att håll ett pulsintervall

Ett märkligt fenomen är att om jag springer ett långpass (för mig 10-12km) så ligger jag normalt de första 5-6 kilometrarna på en puls på ca. 145.
Men efter drygt halva distansen ökar pulsen till ca. 155 utan att jag känner någon större trötthet, snarare

Jag har upptäckt något som funkar bra för mej. Om jag när jag börjar springa kör en kortare rusch och sedan springer långsamt en liten stund och pustar går det sedan ofta väldigt lätt att springa. Det är precis som om det hjälper att hissa upp pulsen en s

Andra andningen? Anledningen till varför man värmer upp?

Mycket vanligt fenomen. Jag kör som Kenyanerna; lungt i början och hårt på slutet, stämmer liksom bättre ihop med mina kroppssignaler.

Jag värmer också upp innan. Joggar lugnt en stund. Ruschen gör jag när jag slutat värma upp och börjar med den egentliga löpningen allstå. Det är bara en kort, snabb rusch så att jag blir lite andfådd. 🙂 Sen drar jag ner på tempot till under "marschfart

Har också märkt att efter den första backen under en löpa så känns det fortsättningsvis "lättare" att springa.
Kanske jag skulle då i samband med uppvärmning gör en kort rush för att få upp pulsen!!!

Jag kan bara hålla med Fia-Lotta. Efter mina backintervallpass (för tillfället 8 intervaller på en 400-metersbacke) springer jag knappt en mil till efteråt med PIGGA ben, och en kontrollerad, knappt hörbar andning, trots att pulsen ligger på drygt 160 BPM