Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumTriathlonMotmedel mot Drafting
You need to log in to create posts and topics.

Med gemensam start?

Varför kan inte domarn med dagens teknik ha en app på telefonen, regga numret på den som draftar och vips läggs 15 min på tiden vilket justeras när den tävlande går i mål. Vid detta straff så kan domarn bara visa att den tävlande fått 15 min. Inga varning

Ok, jag förstår resonemanget. Klart vi vill ha fler som Lisa och att sporten ska vars rolig för publiken. Det kommer säkert bli bättre och bättre arrangemang och bedömning ju större sporten blir

Johan, bra tanke men det blir svårt för andra tävlare att veta vilka personer som har fått tidstillägg.

Fredrik: "De som förlorar på det är de som är duktiga cyklister..." - hur menar du då? "Duktiga tempocyklister" kanske? Det blir bara en annan typ av cykeltävling i mitten. Iofs KAN det innebära att relativt dåliga cyklister väljer att fisköra och vänta

Det borde tekniskt sett inte vara några jättesvårigheter att lösa.
gps-teknik i öppen terräng borde ge positionsangivelse rätt bra. Man skulle också kunna tänka sig ett radio-system som känner av närliggande radio-enheter. Skulle ge mycket noggrann avstå

Nja, det beror ju på vad man menar med duktiga cyklister. Om man menar en som kan cykla en viss sträcka snabbast, eller en som är bäst på det mer taktiska spelet i klungorna. Helt klart gynnas duktiga simmare som inte kan cykla så fort eftersom de kan hän

Jag skulle lägga av med triathlon helt om drafting skulle bli tillåtet på de längre distanserna.

Diskningar ger bra effekt och folk&fä lär sig snabbt.

Håller med Fredrik!