Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumTriathlonMotmedel mot Drafting
You need to log in to create posts and topics.

GPS-tekniken är väl ändå alldeles för inexakt för att vara till hjälp här? Andra tekniska lösningar är säkert möjliga.

Annars håller jag med David. Om regelbrott beivrades ordentligt skulle folk dels bli rädda för straff, dels skulle normen om vad som är

Körde man drafting på alla distanser skulle marknaden för tempocyklar i en hast dö också - och jag som just köpt en till i år vill förstås gärna få fortsätta använda den 😉

Håller med, jäklar va tråkigt om det skulle bli tillåtet med drafting. Tempocykling är ju ett av momenten som gör 3athlon så kul tycker jag.

För att inte göra sporten till en bedömningssport i alltför stor utsträckning är nog nån typ av teknisk lösning d

I min senaste tävling så var draftingen minimal och inte ens ett problem elr samtalsämne. Visst var det några som fick varningar och plikta med några minuter i skambåset men mest utav principsak då de råkat komma för nära under någon sekund(er).
Lösninge

Från Kalmar kom det rapporter om en del väldigt organiserade klungor som körde tätt ihop när ingen domare fanns i närheten och där siste man hade i uppgift att spana bakåt för att upptäcka sådana. Sådant kalkylerat fusk tror jag har väldigt stor potential

(t+) @simon

Det börjar bli väldigt fantasifulla lösningar på draftingproblematiken, dolda domare i buskarna känns ju verkligen som att det har gått för långt, det ska inte behövas! Om alla kunde respektera sporten och reglerna så vore det inget problem, sluta fuska h

Fint, där har du ju lösningen på världsfreden också!

+1 @Christer

Bluetooth/gps kombo borde vara fullt användbart som teknisk lösning. Kommer man för nära någon annan aktiveras gpsen och man kan då se vem som ligger först, den andra får en ljudsignal om att han måste stoppa - gpsen kontrollerar att han verkligen gör det