Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningMuskelsmärtor i underbenen
You need to log in to create posts and topics.

Det kan säkert bidra till att musklerna på insidan av underbenen, med tillhörande senor, blir överbelastade och börjar smärta.

Jag har också konstaterade överrörliga vrister (fast jag fick andra symtom, men är läkt nu) och tränar både tibialis posterior

Sylvia: Jag tänkte mig att jag svarade nöjaktigt när jag skrev om videofilmandet när jag köpte skor. 😉 Dvs de sade nej. Däremot sliter jag alla skor extra mycket på hälens baksida aningens mot utsidan (normala vardagsskor)

OK, fattade inte det. Sorry!

Fick Du springa barfota? En väldigt liten pronering syns knappt i skor, men kan synas tydligt när man filmas springandes barfota. Så upptäcktes min lilla pronering hos sjukgymnasten.

Och att skorna slits på utsidan behöver i

Mattias: När du säger utsida och insida är det med "skenbenet" som riktmärke då?

Det du nämner låter delvis som ett kompartmentsyndrom, men inte fullt ut.

Det där med hur det uppkommer skulle delvis kunna förklaras med det som kompartmentsyndromet. En arbetande muskel blir mer blodfylld och expanderar således. Fascian i sin tur är r

Sylvia: Nej, jag fick springa i någon slags tunn träningssko. Jag testar vidare. Dags att plocka fram balansplattan igen kanske? Stort tack för dina svar!

Joel: Jag känner att jag inte är med i de anatomiska termerna, jag får googla lite. Min definition

Åtgärd: Man kan lägga ett snitt i fascian och på så vis öka volymen som ryms inne i den. Detta gör att den expanderande muskeln inte hålls tillbaka och man slipper det ökade trycket. Det låter kanske inget vidare, men det är ett relativt enkelt ingrepp.

Joel: Jag vet inte om jag tycker operation låter värt det i dagsläget. Då kan jag träna annat där jag inte märker av problemen. Ett problem i att peka ut var det gör ont är att jag måste hålla på och springa för att känna av det och då är det lite svårt a

Det var ett mycket märkligt, och säkert ovanligt problem, sko-slitaget på hälen kan ju inte bero på löpningen, eftersom det inte går att springa någon längre sträcka, utan måste bero på gång med långa steg. Någon skada eller överansträngning kan det ju he

Conny: Nej, skoslitaget är inte relaterat till problemet. Det är så jag sliter på skor jag använder till vardags, dvs gångstil. Ungefär som att jag inte lyfter på fötterna ordentligt utan skrapar hälarna.

Inte heller verkar överansträngning eller skada t