Quote from Jan Lundquist on 3 June 2009, 12:35Krister skrev: Låt folk leva som de vill.
Då kontrar jag: Låt dem då också stå för sina egna kostnader för sitt risktagande i och med sitt missbruk.
Krister skrev: Låt folk leva som de vill.
Då kontrar jag: Låt dem då också stå för sina egna kostnader för sitt risktagande i och med sitt missbruk.
Quote from Elias Engqvist on 3 June 2009, 12:47Stina, det där menar du nog inte.
Jag vet inte vad Krister menar i detalj med "...som de vill" jag skulle säga samma sak fast med tolkningen - inom lagens råmärken/så länge man inte skadar andra (vilket BÖR vara samma sak)
Det kommer (troligen) alltid
Stina, det där menar du nog inte.
Jag vet inte vad Krister menar i detalj med "...som de vill" jag skulle säga samma sak fast med tolkningen - inom lagens råmärken/så länge man inte skadar andra (vilket BÖR vara samma sak)
Det kommer (troligen) alltid
Quote from Funbeat user on 3 June 2009, 13:11Christer har egentligen redan svarat vad jag menar. 😉
Men jag kan väl göra ett litet tillägg. Att någon själv ska betala den läkarvård som de behöver pga sitt sätt att leva kan låta bra, men jag tror inte på det.
Det kan nämligen få väldigt långtgående
Christer har egentligen redan svarat vad jag menar. 😉
Men jag kan väl göra ett litet tillägg. Att någon själv ska betala den läkarvård som de behöver pga sitt sätt att leva kan låta bra, men jag tror inte på det.
Det kan nämligen få väldigt långtgående
Quote from Funbeat user on 3 June 2009, 13:14"Jag är nog för ett samhälle där man ser till att så få som möjligt lever ohälsosamt men tar hand om de som ändå går dåligt för."
Precis så.
"Jag är nog för ett samhälle där man ser till att så få som möjligt lever ohälsosamt men tar hand om de som ändå går dåligt för."
Precis så.
Quote from Funbeat user on 3 June 2009, 13:19Ja, så länge som det sker upplysningsvägen för att få folk att leva sunt.
Lagar som tvingar oss att leva sunt vill jag inte ha. Typ, den som inte löptränar minst 10 km per vecka bestraffas på något sätt. Låter som ett samhälle där bara de som älskar att
Ja, så länge som det sker upplysningsvägen för att få folk att leva sunt.
Lagar som tvingar oss att leva sunt vill jag inte ha. Typ, den som inte löptränar minst 10 km per vecka bestraffas på något sätt. Låter som ett samhälle där bara de som älskar att
Quote from Funbeat user on 3 June 2009, 14:00å andra sidan är det väl bra att vi i samhället bestämmer oss för att begränsa tillkomsten till sånt som inte är nyttigt för oss eller som kan vara en fara om det släpps fritt i samhället.
T ex Systembolaget och skatten på alkohol, tobaksskatten och ålde
å andra sidan är det väl bra att vi i samhället bestämmer oss för att begränsa tillkomsten till sånt som inte är nyttigt för oss eller som kan vara en fara om det släpps fritt i samhället.
T ex Systembolaget och skatten på alkohol, tobaksskatten och ålde
Quote from Funbeat user on 3 June 2009, 14:13Problemet är väl vad som då skulle förbjudas?
Alkohol, tobak?
Chips framför TV:n?
Att äta för mycket godis?Sen har vi alla "nyttiga" sysselsättningar som medför stora risker för skador som t.ex visa idrotter. Ska de också förbjudas?
Problemet är väl vad som då skulle förbjudas?
Alkohol, tobak?
Chips framför TV:n?
Att äta för mycket godis?
Sen har vi alla "nyttiga" sysselsättningar som medför stora risker för skador som t.ex visa idrotter. Ska de också förbjudas?
Quote from Funbeat user on 3 June 2009, 14:28Och ni har inte ens börjat med miljöförstöring. Bil/flyg på semester ryker (röker) ju direkt, på kriteriet miljöförstöring för ens eget höga nöje.
Och ni har inte ens börjat med miljöförstöring. Bil/flyg på semester ryker (röker) ju direkt, på kriteriet miljöförstöring för ens eget höga nöje.
Quote from Jan Lundquist on 3 June 2009, 15:13Nej, man ska inte låta någon dö pga sitt missbruk egentligen. Men jag det är ett steg i rätt riktning att Skandia höjer premier för rökare eftersom de utsätter sig för större risker.
Jag betalar högre premie än min förra man på MIN bil för att jag är kv
Nej, man ska inte låta någon dö pga sitt missbruk egentligen. Men jag det är ett steg i rätt riktning att Skandia höjer premier för rökare eftersom de utsätter sig för större risker.
Jag betalar högre premie än min förra man på MIN bil för att jag är kv
Quote from Funbeat user on 3 June 2009, 15:28Vad märkligt. När vi köpte vår bil så kompenserade mina fler skadefria år och min frus frånvaro av nämnda kroppsdel, så vi hade fått nästan exakt samma premie. Då var det billigare att inte ha något maskformigt bihang. Jämrans försäkringsmatematiker. :@
Vad märkligt. När vi köpte vår bil så kompenserade mina fler skadefria år och min frus frånvaro av nämnda kroppsdel, så vi hade fått nästan exakt samma premie. Då var det billigare att inte ha något maskformigt bihang. Jämrans försäkringsmatematiker. :@