Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningNy bok: Det perfekta löpsteget
You need to log in to create posts and topics.

Tack för recensionslänken, Christer!

Jag får vänta tills hustrun kan trolla hem ett exemplar...

Tackar!

"Har dock ej läst den här boken. Är lite delad inför den (just nu) stora fokuseringen på just löpteknik. Inget ont om det men det blir lite religiöst ibland. Speciellt alla 35+ män som har börjat springa för 2-3 år sedan, sedan läst Born to Run, och som e

Hur många perfekta löpsteg finns?

Under mina år som löpare så har jag säkert haft ett 50-tal olika som passat mig alldeles utmärkt.
Under en kort tid var jag 400-meterslöpare enbart. Då var det väl bara ca. 5.

Med tanke på den totala förvirring som råder när det gäller löpteknik, så låter det riktigt läskigt att en journalist ger sig på att reda ut begreppen. Hoppas mina förväntningar inte infrias.

Jag har skrivit recensionen som det länkas till ovan. Thomas Reckmann är, och jag citerar från bokens baksida: "utbildad idrottslärare och friidrottstränare och har tidigare tävlat som sprinterlöpare på elitnivå." Exakt hur sant det är kan man säker divid

Nu har jag läst ungefär halva boken. Jag gillar den hittills. Den är lättläst, smakfullt uppställd och jag tycker den på ett begripligt sätt förklarar grundstenarna för ett effektivt löpsteg. Jag har tränat ganska mycket löpteknik och det är väl inga ahau

Nja... Jag fick låna den av en kompis och min egna helt oproffesionella åsikt är att den var ganska pratig och jag tyckte inte att den gav så mycket. Jag har gått några kurser i löpteknik och jag personligen hade inte kunnat ta till mig instruktionerna ut

Kanske du har rätt Karolina, kanske det är svårt om man inte fått några irl-instruktioner? Måste landa på framfoten har jag inte kommit till ännu tror jag, annars missade jag just det. 🙂 Läser vidare.

Om det står att man ska tänka på att landa på framfoten så är det verkligen tragiskt. Grundproblemet är att de flesta experter tror att löpteknik är något man måste lära sig, ungefär som att lära sig golf el dyl. Men eftersom vi är konstruerade för att sp