Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelNy cykel (hybrid)
You need to log in to create posts and topics.

Hur cyklar ni om dämparen arbetar på slät asfalt? Eller om den lilla extra vikten gör ansträngningen signifikant högre?
Mtb lämpar sig ypperligt för pendling. Jag kör med den vid dåligt väder och racer när det är finare, upplever ingen större skillnad all

Jag pendlar emellanåt en mil t.o.r och de cyklar som är vanligast förekommande bland de andra pendlarna är hybrid-mtb-citycyklar på delad första plats, först där efter kommer racers och cx. Gemensamt för min sträcka är att de flesta kör viss del stadskörn

Tja var och en blir ju salig på sitt vis, allt går, man kan pendla på enpetare från -48 kallt, tempohoj och mtb inte så bra kanske, men det går.
Jag tycker att hybrid och cx är de bästa alternativen för åretrunt-pendling med möjlighet till skärmar och dub

Oavsett vad man köper för typ av cykel så är ju det viktigaste att cykeln passar, jag började med en OBS! Logan -cykel runt 1991 och det gick alldeles utmärkt att cykla på den, men när jag sedan ett par år senare köpte en Gary Fisher Chronos så märkte jag

Ställer mig utanför hela diskussionen om hybrid vs cross vs racerhoj och rekommenderar helt enkelt en hybrid:
Kona Dew Drop
En hybrid med bockstyre, skivbromsar, fästen för skärmar och pakethållare, plats för bredare däck, billigare än cyclocrossar, mer

Daniel hann före mig. För stadspendling, så duger nästan vad som helst. Men när man blandar in "motionscykling" där ett tidigt steg kan vara att cykla tillsammans med en klubb som har en motionärsverksamhet, då är väl CX det rimligaste alternativet.

Jag

Karin, det där kallar jag inte en hybrid, utan en cyclocross.

BILD:http://s.wiggle.co.uk/images/kona-dewdrop09-zoom.jpg

Karin,

Men samma tanke gäller ... vänta tills priserna faller. 7.550 är fortfarande högre än vad jag betalade för min Kona Jake (CX).

En fördel med vissa Crossmodeller som kan vara aktuellt: extra bromshandtag uppe vid den raka delen av styret. Då behöver man inte gå ned i bocken för att bromsa.

Kan vara en nackdel också om man har flera cyklar. Det är väldigt lätt att slarva och använ

Då är det värre att byta mellan frihjul- och fixedgearcykel. En spännande upplevelse att försöka frihjula och upptäcka att jag sitter på en fixie.