Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningNybörjare på jogging
You need to log in to create posts and topics.

Hej!

Jag har funderat på att börja jogga lite och skulle vilja ha tips på hur man bäst sätter igång. Har testat på en grusväg som är 580 meter, efter 4 minuter så kan jag jätteandfådd stå i andra änden. Konditionen är alltså inte riktigt på topp... Men j

Det viktigaste är att du kommer igång och tycker att är roligt och vill fortsätta. Exakt hur det går till är mindre viktigt.

Börja med att hålla igång 20 min - inte längre. Spring 2 min och gå 3 min om det känns bra. Vänd efter 10 min så blir det 20 tota

"Men en vän sa att hon hade läst att konditionen övades upp snabbare än lederna, och att man därför skulle börja väldigt lugnt med 1 minuts jogging/löpning varvat med 5 minuters promenad för att stärka lederna och rätt muskelgrupper. Är det ett bättre sät

ville bara önska lycka till 🙂 bara viljan finns så löser sig resten.
Heja tjejen

Tjinook, grattis, du har mycket roligt framför dig! 🙂

Jag gjorde precis som du för ganska exakt ett år sedan, och har blivit alldeles löptokig. Det var inte många minuter jag kunde jogga sammanhängande i början, men efter bara några veckor började minu

Ett kort tips till: om du inte räknar med att kunna jogga hela favoritbanan runt (kuperat eller bara för långt eller så) så bestäm dej för fasta sträckor där du alltid går resp. alltid tvingar dej att jogga. Tex. första och andra motet ska jag jogga, men

jaha så var vi här igen.

är det inte lika bra att lära sig en bra löpteknik från början.
annars får man ju lära om senor och ledband.

Welcome to Pose Tech Corp.

http://online.wsj.com/article_email/SB114955290339472060-lMyQjAxMDE2NDA5NjUwNTYyWj.html

Ett program som jag tycker om och förordar ser ut som följer:

Första 2 veckorna börjar man med två pass i veckan.
Passet är totalt 30 minuter långt (inklusive uppvärmning och nedvarvning)
Du börjar med att gå rask promenad på 10 minuter som uppvärmnin

Jag tycker att Jonas presenterar ett bra upplägg.
Har själv haft ett långt ofrivilligt uppehåll p.g.a. höftskada och sedan lite rädsla för att den skulle gå upp när jag började springa igen.
Jag och ett par kompisar som aldrig sprungit förut följer nu ett

Det låter ganska snarlikt det program som jag också beskrev Jan-Olof.

Det finns nog flera olika varianter på det träningsprogrammet. Men det viktigaste (oavsett träningsprogram) är ju att skynda långsamt och att lyssna på kroppen. Det är bättre att det