Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Hej. Jag är en nybörjare som efter att ha fått en knuff i rätt riktning(biljett till Göteborgsvarvet) har blivit biten av löparfebern. Till nästa lopp tänker jag dock förbereda mig bättre, siktar på 1:45 (V) men har ingen aning om det är realistiskt, spra

Ser bra ut!
Du har vettig struktur på veckorna som det är.

Det du kan göra är att köra rena långpass Lördag-Söndag utan en massa intervaller och tävlingstempo. Det sliter!

Jag skulle köpa en gymboll och köra stabilitetsövningar varje dag i 15 minuter.

Mina åsikter:

#Långpassen

Öka med 5 minuter per pass om det känns bättre, annars är nog regeln 10% i veckan (dock inte både tempo och mängd samtidigt).

#När jag nått 125 min...

Gör så att du efter 125 min lägger in snabbare avslutning på långpassen. T

Det ser bra ut tycker jag, du verkar ha tänkt på det mesta.
- 10% ökning på långpassen innebär för dig 1-2 km ökning per vecka. Bör inte vara något problem, men lyssna på kroppen.
- Att så småningom köra 20-45 min hårdare på långpassen, t ex efter 60 min

Av vilken anledning skall en nybörjare köra långa intervaller i långpassen?

Varför behöver inte löpare finslipa löpteknik, andning och annat under långpassen?

för då får inte löplabbet och runnerstore sälja skor om alla löpare skulle löpskola sig.

Intervaller i långpass har jag aldrig hör talas om, men en tempoökning under en del av långpasset som Erik föreslår kan vara bra just för att träna upp farten i kombination med uthållighet. Men det är inget man börjar med.

Är inte en tempoökning en intervall?

Inte en - flera!!

Jessica: Det finns en fara med dina rekomendationer om att skippa skor med dämpning och korrektion. Jag tycker att det finns mycket i det du säger men jag är väldigt tveksam till att rekommendera det till nybörjare.

Många som börjar springa har inte styr