Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningNybörjarfråga
You need to log in to create posts and topics.

Hans: Jag såg i din träningsdagbok att du "Joggar" en del!!!! 😉

Jepp så är det! Även om hammaren har större prioritet för tillfället, så har jag mina ryck! Allt har sin tid, bor man själv i hus så är det ingen som gör jobbet åt en...

Kjell: Jag anser att Fredrik Bergljung har en mycket rimlig åsikt om skillnaden mellan jogging och löpning. Jag skulle dock vara något mildare och sätta denna till <45 min/mil och <4 tim/marathon. Alternativt det rätt omfattade måttet <5min/km på kortare

Anders: Att sätta exakta tidsgränser så där kan ju inte vara riktigt rätt heller. När jag följer med min man ut när han "joggar", så måste jag SPRINGA för att hinna med, med mina taxben (jag är en pygmé på 1.58). Vi klarar av rundan på samma tid, men han

"Ett alternativt sätt att gripa sig an problemet är att stipulera: En löpare är den som eftertänksamt, målmedvetet, och i enlighet med en upplagd plan (träningsschema) ständigt strävar efter att förbättra sina resultat på respektive distans. En joggare är

Ja!
Vem vill bli neddegraderad till joggare (som uppenbarligen är långsammare och "sämre") när man kan vara löpare (och vara himlans nöjd med sig själv och sin träning)?

Catrin: Logiskt felslut. Om du hinner med din man, måste detta innebära att ni rör er lika fort. Hur kan man då säga att han joggar och du springer, om detta bara är en fråga om hur fort man rör sig framåt? Det har åtminstone ingen betydelse hur långa ben

Vem har bestämt att det är hastigheten (=km/h eller min/km) som avgör vad som är jogging eller löpning? Det är väl det som denna diskussionen handlar om; VAD är det som avgör? Om en person "pinnar på" för fullt, bredvid en som lugnt lufsar fram, kan man v

Kom på en sak till; om jag joggar bredvid min man när han går raskt, skulle det då betyda att jag inte joggar, utan går? Vi förflyttar ju oss lika fort....

Anders: Alla människor kan springa. Det blir ganska konstigt att säga till en person att "nej, just DU kan inte springa, för du kommer inte upp i snabbare än 5-minuterstempo hur mycket du än kämpar, och det är jogging." Däremot tycker jag absolut det är e